Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    חקירת מצ"ח – 5 דברים שאסור לך לעשות

    המערכת הצבאית מיוסדת על עקרון המשמעת ועל אכיפתו. חלק בלתי נפרד מיכולת האכיפה של הצבא מתקיימת בעזרת חיילי המשטרה הצבאית. כחלק מהמשטרה הצבאית קיימת יחידה ייחודית שמהותה הוא לחקור חיילים שנחשדו או נתפסו בביצוע עבירות. היחידה נקראת משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח) על שם תפקידה המרכזי.

    חקירת מצ"ח – 5 דברים שאסור לך לעשות

    חייל שנחשד או נתפס בביצוע עבירה יזומן לפי רוב ליחידת מצ"ח לביצוע חקירה בגין העבירה שבה הואשם.

    בכדי לוודא שהחקירה תתנהל כראוי ותטיב עם החייל, חשוב שלחשוד תהיה מודעות למספר דברים שכדאי לו להימנע מהם. הימנעות הביצוע הפעולות הבאות או לכל הפחות מודעות אליהן תסייע לחייל צמצם את ההשלכות של חקירתו.

    תוכן עניינים
    1. הגעת לחקירה- אל תתיידד עם אף אחד

    בהגעתכם לחקירה או בנסיעה אליה עם נהג מטעם יחידת החקירה חשוב להיות ערני זהיר ושקול. על אף שאולי נדמה שהמצב אחר- כל גורם שנקרה בדרככם עד ההגעה לחקירה ואף לאחריה עשוי להיות סמוי.

    חוקרים סמויים עשויים להיות מוצבים במרחבים שנראים "סטריליים" לכאורה וזאת בכדי לגרום לחשוד להודות באשמתו בצורה כלשהי או לחשוף מידע שהיה נמנע מלחשוף במסגרת החקירה.

    גם אם החוקרים מתנהלים באופן נעים וחברי חשוב לא להתבלבל מכך, שהרי כל מטרתם היא להגיע לראיות המבוקשות ולא להיטיב עם החייל הנחקר.

    על כן חשוב שחייל שעומד לחקירה ידע ששיח חברי בגובה העיניים עשוי להיות "תרגיל חקירה" שנועד לגרום לחייל להעביר מידע ביחס למקרה הנידון.

    בנוסף, חשוב להכיר את העובדה שמרגע ההגעה לחקירה כל דבריו של הנחקר מוקלטים ועשויים לשמש כנגדו בהמשך הליכי החקירה. לכן גם בשיח השוטף מחוץ למסגרת החקירה חשוב להיות זהיר ושקול.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      1. לא לאבד את קור הרוח

      ללא ספק חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת הוא אירוע מלחיץ ומורכב. ככל שמדובר בחקירה ראשונה שאליה מזומן החייל סביר שהלחץ יהיה גדול יותר.

      אך על אף המורכבות הברורה, חשוב מאוד שהחייל הנחקר ישמור על קור רוח ולא יאבד את שיקול דעתו. כאשר הנחקר שומר על רוגע ומשיב על השאלות בצורה שקולה סביר שהרושם שיקבלו החוקרים הוא שמדובר בחייל חף מפשע.

      שהרי, כאשר החוקרים מאתרים נחקר לחוץ ומבוהל הרושם שנוצר הוא שאכן מדובר בנחקר שיימצא לבסוף כחשוד.

      חקירות רבות מתנהלות על ידי מספר חוקרים שממלאים תפקיד הפוך- אחד מתנהל בצורה חברית ונעימה והשני באופן בוטה תוקפני ונחרץ. חשוב שהנחקר לא ייבהל מהחוקר המאיים וישמור על רוגע וקור רוח.

      1. לא לפחד מפנייה לעורך דין

      החיילים שמגיעים לחקירת מצ"ח צעירים מאוד ובדרך כלל לא נחקרו מעולם לפני הזימון לחקירת מצ"ח. דווקא בשל מצב דברים זה חשוב מאוד שהנחקר יקבל ייעוץ מגורם משפטי מוסמך.

      חייל שלא נחקר מעולם לא בהכרח ידע כיצד לפעול ובשל כך הוא עלול לעשות טעויות שיגררו עונשים מחמירים בעקבותיהם. פנייה לעורך דין לענייני צבא תיתן לנחקר כלים להתמודדות עם הליכי החקירה ותסייע לו לדעת להשיב כראוי על השאלות שיישאל.

      לפי חוק כל חייל שמזומן לחקירה במצ"ח זכאי לייצוג של עורך דין ואין בכך משום חוצפה או התחכמות עם גורמי המשטרה. ישנה סברה בלתי מבוססת על כך שקבלת סיוע מעורך דין משדרת אשמה מצד הפונה.

      אך בפועל מדובר כאמור במימוש זכות שאסור להשתמש בה כראייה נגד החייל הנחקר.

      1. לא להתעקש על שתיקה

      כולנו מכירים את הביטוי "שומר על זכות השתיקה". ביטוי זה מבטא את זכותו של הנחקר שלא להשיב לשאלות החוקרים.

      הסברה כי זה הפתרון הנכון היא לעיתים צודקת, זאת מפני שמוטב לא להשיב כלל על השאלות מלהשיב באופן שעלול לפגוע בנחקר ולגרור אחריו השלכות מרחיקות לכת.

      אולם, השמירה על זכות השתיקה היא לא הפתרון היחיד והחד משמעי. לעיתים הבחירה לשמור על זכות השתיקה ולהימנע מלשתף פעולה עם החוקרים עשויה להיות בעוכריו של הנחקר.

      מוטב לא להשיב כלל על השאלות מלהשיב באופן שעלול לפגוע בנחקר ולגרור אחריו השלכות מרחיקות לכת

      חוסר שיתוף פעולה וחוסר העיינות לבקשות החוקרים עלול להוביל אותם למסקנה שלנחקר יש מה להסתיר. כלומר, השתיקה עלולה להתפרש כהסכמה לטענות החוקרים ולהוביל להפללה עצמית שלא לצורך.

      על כן יש לבחון בקפידה את מצב הדברים ולהחליט האם להשיב לשאלות מתי ובאיזה אופן.

      1. לא לוותר על הזכויות המגיעות

      לכל נחקר מגיעות זכויות בסיסיות. חשוב להיות מודע אליהן ולא לוותר עליהן בעקבות לחץ החקירה.

      • זכות לשכור את שירותיו של עורך דין– כאמור כל נחקר זכאי להתייעץ עם עורך דין ולקבל הנחיות לקראת החקירה וההתנהלות הרצויה מבחינתו.
      • זכות השתיקה– כאמור לכל חייל עומדת הזכות לשתוק ולא להשיב על שאלות החוקרים. חשוב שהשימו שבזכות זו ייעשה בתבונה ותוך שקילת הנסיבות והמצב.
      • סירוב לביצוע בדיקת שתן– לכל נחקר עומדת הזכות לסרב לביצוע בדיקת שתן, כל עוד לא הוצא צו מחייב. הסירוב לביצוע הבדיקה צריך להישקל בכובד ראש ומומלץ שייעשה בכפוף להמלצת עורך דין.
      • זכות להכיר את הסיבה שבגינה זומן לחקירה.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף