Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    אתה עריק מצה"ל מה צפוי לך?

    אתה עריק מצה"ל מה צפוי לך

    תוכן עניינים

    מהי עריקות?

    בישראל קיימת חובת גיוס לאזרחי המדינה שמלאו להם 18 שנה. באזור גיל 16 לערך מוגדר כל נער או נערה בישראל (למעט קבוצות מובחנות) כמועמדים לשירות ביטחון.

    אותם המעומדים מקבלים זימון לצו ראשון אשר במסגרתו הם מבצעים מבחנים ובדיקות לצורך בחינת התאמתם לשירות ומיונם בין יחידות הצבא השונות.

    לאחר סיום הבדיקות והמיונים הפרטניים מזומנים לעיתים המועמדים למיונים נוספים ובסופם נקבע תפקיד לכל מועמד.

    מהרגע שבו נקבע למועמד תפקיד הוא יקבל צו שבו נקבע תאריך גיוסו והלשכה שבה הוא נדרש להתייצב לצורך ביצוע פעולה זו.

    • אדם שסירב להגיע במועד הגיוס שנקבע לו ואף קודם לכן לביצוע הצו הראשון יוגדר כמשתמט.
    • אדם שביצע את ההליך הראשוני של הקליטה מגיע ביום הגיוס אך מסרב להמשיך מלשכת הגיוס לבסיס הטירונים נקרא עריק בקו"ם.
    • אדם שעבר את כל הליך המיון ביצע טירונות ושובץ ליחידה סדירה ונעדר מיחידתו ללא אישור נקרא נפקד. כאשר פרק הזמן של היעדרותו עולה על שלושה שבועות יוגדר אותו חייל נעדר כעריק.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ההבדל בין עריקות לנפקדות

      נפקדות היא היעדרות מהשירות בלא אישור לתקופה שאינה עולה על שלושה שבועות. חומרתה של היעדרות זו פחותה מהיעדרות ארוכה יותר ולפי רוב תגרור אחריה משפט לפי הדין המשמעתי ולא תגרור אחריה רישום פלילי.

      מנגד, עריקות היא היעדרות לפרק זמן שעולה על שלושה שבועות אשר גוררת אחריה רישום פלילי.

      עריקות של חייל במהלך השירות

      ככלל כל חייל מחויב לנכוח ביחידתו בהתאם למה שתפקידו הצבאי מחייב אותו. הנוכחות של כל חייל מדווחת למפקדו הישיר ונאכפת באופן שוטף ויומיומי.

      כשחייל נעדר מהשירות ללא אישור הדבר מהווה עבירה על החוק. ההיעדרות מתחלקת גם היא לשני סוגים כאשר קיים יחס ישיר בין משך ההיעדרות לחומרתה.

      עריקות היא עבירה פלילית

      לא רבים יודעים זאת אך חייל שבוחר להיעדר משירותו ללא אישור לתקופה שעולה על שלושה שבועות מוגדר כעריק מהצבא ועובר על החוק.

      ההיעדרות אינה מנוגדת רק לחוק הצבאי ולהנחיות הפרטניות של מפקדיו אלא מהווה עבירה שתגרור אחריה רישום פלילי שיש לו תוקף זהה לכל רישום פלילי שקיבל אזרח שהורשע בביצוע עבירה.

      אתה עריק מצה"ל מה צפוי לך?

      אדם שערק משירותו ונתפס, אם יישפט ויורשע מלבד העונש שייגזר לו תירשם עבירתו בגיליון המשטרתי האישי שלו.

      קיומו של רישום פלילי הוא דבר בעייתי שיש לו השפעות נרחבות על החיים. הרישום עלול לגרור אובדן הזדמנויות העסקה וכן למנוע מאותו האדם לקבל אישור לבצע פעולות הטעונות אישור מיוחד כמו לדוגמא אימוץ ילדים.

      רישום פלילי מופחת

      תיקון שנעשה בחוק השיפוט הצבאי מאפשר להפחית את רישומו הפלילי של חייל שהורשע. הפחתת הרישום תוביל להגבלה על פרסומו לגופים שלפי רוב מקבלים גישה לצפייה במרשם הפלילי.

      כמו כן, הרישום הפלילי המופחת יכול להימחק לאחר חמש שנים מיום ההרשעה– פרק זמן שהוא קצר משמעותית מזה של מחיקת רישום פלילי מלא.

      עריקות בעקבות נסיבות משפחתיות מורכבות

      לכל היעדרות של חייל מהשירות ללא אישור יש מניע.

      חייל יכול להיעדר בשל מצב נפשי רעוע, מצב כלכלי קשה שדורש ממנו להיעדר בכדי לעבוד וכן מצבים שבהם לחייל יש מורכבות משפחתית שדורשת מהחייל להיות נוכח בבית ולסייע לבני משפחתו.

      הרקע המשפטי לפי רוב יהיה נעוץ בהליכי גירושין קשים במשפחה, אלימות או מוות.

      לא פעם כאשר מוגש כתב אישום כנגד חייל עריק אין בחינה מקדימה של נסיבות ההיעדרות.

      לעיתים הגילוי על מצבו הקשה של העריק מתרחש במועד המשפט עצמו. על כן חשוב שחייל שערק מהשירות מהסיבות הללו יפנה קודם כל למפקדיו לקבלת סיוע.

      לצבא ישנם כלים רבים לתת מענה למורכבויות אישיות כמו סיוע כלכלי או מתן טיפול נפשי. ייתכן ופנייה מקדימה למפקד תסייע בפתרון הבעיות ללא צורך בהפרת פקודה ובהיעדרות מהשירות ללא הסכמה.

      באם אדם בוחר להיעדר מהיחידה לפרק זמן ממושך ללא שיח עם מפקדיו חשוב מאוד שיכין את כל המסמכים הרלוונטיים שיעידו על מצבו.

      ברגע שייתפס וימצא על ידי הגורמים הצבאיים ככל הנראה יובא בפני שופט ויצטרך להצדיק את מעשיו. ככל שיהיו בידיו יותר ראיות להיעדרות בשל קושי משפחתי ייתכן והשופט יתחשב בנסיבות ויפחית את עונשו.

      הפעולות שנוקטת היחידה להחזרת העריק

      בשבועיים הראשונים להיעדרותו של העריק, כאשר בשלב זה הוא עוד מוגדר כנפקד, יגיע נציג מטעם היחידה לביתו.

      הנציג יגיע בליווי מכתב שמיועד להוריו של החייל העריק/הנפקד. המכתב מסביר את חומרת המעשה ואת ההשלכות הצפויות לחייל באם לא יגיע ליחידה חזרה ויפסיק את היעדרותו הבלתי מוצדקת.

      בנוסף להבאת המכתב להורים יסביר הנציג מהיחידה בעל פה לחייל את ההשלכות של מעשיו תוך שהוא מנסה לעשות כל שביכולתו בכדי לשכנע את החייל לשוב ליחידה.

      חשוב לציין שהביקור שמבוצע מתועד על ידי המפקד ומשמש בהמשך כראיה מול בית המשפט באם יפתח כתב אישום כנגד אותו החייל הנעדר על עריקותו

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף