Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    השלכות של שימוש בסמים קלים במהלך השירות הצבאי

    השלכות של שימוש בסמים קלים במהלך השירות הצבאי

    תוכן עניינים

    השפעת השימוש המתרחב במדינה על שיעור השימוש בצבא

    השימוש בסמים הולך ונהיה תופעה נפוצה ומוכרת אשר צוברת תאוצה משמעותית בשנים האחרונות. צריכת הסמים מתפשטת בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות בגילאים שונים ובמצבים סוציואקונומיים שונים.

    כמו כל תופעה שרווחת בחברה הישראלית, גם תופעה זו לא פסחה על צבא ההגנה לישראל.

    ככל שעולה שיעור הצריכה והשימוש בסמים בחברה הישראלית ובפרט בקרב בני הנוער, כך מוצאים עלייה בשיעור דומה גם בקרב משרתי הצבא על דרגותיהם ותפקידיהם השונים.

    השימוש בסמים על ידי חייל מתבצע כחלק משהותם ביחידות הצבא השונות או במהלך חופשות. חשוב לציין שחייל שנמצא בחופשה אינו פטור ממילוי חובותיו לרבות האיסור לשימוש בסמים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האיסור החוקי לשימוש בסמים

      לפי חוקי מדינת ישראל בכל הנוגע לסמים השימוש, הסחר, הייבוא, הייצוא ופעולות נוספות נאסרו. החוק שמסדיר את תחום הסמים הוא פקודת הסמים המסוכנים.

      במסגרת פקודה זו נמנים החומרים האסורים לשימוש והעונשים שבצידם. אדם שעבר על אחת מהנחיות החוק יוגדר כמבצע עבירה פלילית.

      העבירה הפלילית שיואשם בה אדם שעבר על אחת מהנחיות פקודת הסמים המסוכנים חלה על כל אזרחי המדינה, לרבות חיילים בשירות סדיר או בשירות קבע.

      זאת מפני שחיילים על כל דרגותיהם לא מקבלים פטור מציות לחוקי המדינה אלא מחויבים לשתי מערכות חוקים במקביל- לזו הצבאית ולזו האזרחית.

      מדיניות הצבא ביחס לביצוע עבירות סמים

      בכל הנוגע לתחום המשמעת ידוע שצה"ל נוקט בנוקשות ובקפדנות, גישה זו באה לידי ביטוי גם ביחס לאכיפת תחום הסמים ואף ננקטת בצורה מחמירה יותר.

      צה"ל רואה בחומרה ביצוע עבירות סמים על כל סוגיהן ועל כן מדיניותו בתחום לא מקלה ראש בכל עבירה גם אם מדובר בעבירה שנכלל בה שימוש בסמים קלים בלבד.

      בכדי לעמוד ביעדי האכיפה המחמירים שהגדיר, יצר הצבא מסגרת ייחודית שממלאת את משימת האכיפה. לצבא יש מערכת בעלת היקפים נרחבים שעומלת על איתור חיילים חשודים ועל העמדתם לדין.

      המערכת הייעודית כוללת חיילים סמויים שמפוזרים ביחידות הצבא השונות, וכן מנהלת יחידת חקירות ייחודית לתחום תחת המשטרה הצבאית החוקרת.

      היחס לשימוש בסמים קלים

      בקרב החיילים והאזרחים בכלל קיימת סברה שישנו הבדל מהותי במסגרת החוק בין סמים שמוגדרים כ"קלים" לסמים שמוגדרים כ"קשים". התפיסה הרווחת להבחנה בין שני הסוגים היא:

      • סמים קלים– סמים אשר נתפסים כחומרים לא ממכרים בעלי השפעה קצרת טווח ועם אפקט פסיכדלי זניח שנלווה לשימוש.
      • סמים קשים– סמים שנתפסים כחומרים ממכרים בצורה יוצאת דופן ובעלי השפעה ארוכת טווח המלווה באפקט פסיכדלי חמור.

      על אף ההגדרה המקובלת בציבור בפועל אין לדברים אחיזה בחוק. החוק לא מקיים הבחנה כלל בין סמים קשים לקלים. החוק מתייחס באותו האופן לכל הסמים שמופעים ברשימה בפקודת הסמים המסוכנים.

      מבחינה רפואית קיימת חלוקה בין סוגי הסמים בהתאם להשפעתם אך היא שמורה לתחום הרפואה בלבד ואין לה השפעה על החלוקה בחוק ועל יחסו של החוק לחומרים השונים.

      כיצד מתייחס הצבא לעישון סמים קלים?

      כפי שקורה גם בחוק האזרחי- הצבא לא מבחין בין סוגי הסמים השונים בכל הנוגע לענישה. כאשר חייל נתפס על שימוש בסמים הוא ייענש בצורה זהה על כל חומר שימצא בחזקתו.

      ההבחנה היחידה שקיימת במסגרת החוק האזרחי והצבאי היא ביחס לכמות החומר שנמצא בחזקתו של החייל. ככל שמדובר בכמות גדולה יותר כך העונש יגדל ולהיפך.

      השלכות של שימוש בסמים קלים במהלך השירות הצבאי

      מה קורה לחייל לאחר שהוא נתפס?

      1. החייל שנחשד/נתפס בביצוע עבירת סמים יועבר באופן מיידי לחקירה של המשטרה הצבאית החוקרת.
      2. ברגע הגעתו למתקן החקירות של המשטרה הצבאית ייחקר אותו החייל באזהרה
      3. באם יוכרע בחקירה כי החייל אשם, העבירה תירשם לו בנגררת העבירות הצבאית שלו וכן בגיליונו האישי במרשם הפלילי המשטרתי

      חייל שנתפס בביצוע עבירת סמים במהלך שירותו, גם אם היא עבירה של סמים קלים- יוגדר כאדם שעבר על עבירה פלילית. על כן, הרשעה במהלך השירות על ביצוע עבירת סמים בצבא לא תישאר במסגרת הצבא בלבד.

      להרשעה בעבירה מסוג זה יהיו השלכות גם במרחב האזרחי. השפעתה של ההרשעה במרחב האזרחי היא רישום פלילי בתיקו האישי של החייל כאמור.

      הרישום הפלילי והשפעותיו

      קיומו של רישום פלילי בתיקו האישי של אדם במשטרה גורר אחריו מורכבויות רבות שעלולות לאתגר את החייל הנאשם בניסיונו להשתלב באזרחות לאחר שירותו.

      • קיומו של רישום פלילי פוגע בקיומן של אפשרויות העסקה פוטנציאליות זאת בשל העובדה שישנם מעסיקים שיש להם הרשאה לבחינת ההיסטוריה הפלילית של המועמדים הפוטנציאלים.

        באם ימצאו אותם המעסיקים כי לאחד מהמועמדים קיים עבר פלילי סיכויי הקבלה שלו לאותה המשרה יצטמצמו עד לכדי מחיקת אפשרותו של אותו האדם להתמודד על המשרה.

      • מלבד פגיעה באפשרויות העסקה קיימת פגיעה נוספת בעתידו של בעל הרישום הפלילי. אדם שיש לו רקע פלילי לפי רוב לא יקבל אישור לביצוע פעולות נרחבות כמו למשל בקשה לאימוץ ילדים.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף