Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    חייל: למה חשוב שתהיה מיוצג על ידי עורך דין צבאי דווקא?

    כל חייל, הן בשירות סדיר והן בשירות קבע, יכול למצוא את עצמו עומד בפני תביעה בבית דין צבאי. כמו כל אדם העומד בפני תביעה, חשוב שכל חייל העומד בפני תביעה בבית דין צבאי יהיה מיוצג על ידי עורך דין. מאמר זה יסביר למה חשוב שחייל יהיה מיוצג דווקא על ידי עורך דין צבאי.

    חייל: למה חשוב שתהיה מיוצג על ידי עורך דין צבאי דווקא?

    תוכן עניינים

    מיהו עורך דין צבאי?

    עורך דין צבאי הוא עורך דין המתמחה בדיני הצבא והביטחון, קרי מכיר היטב ולעומק את כל פקודות וחוקי צה"ל. עורך דין צבאי הוא לא עורך דין שמשרת בצה"ל או מוגדר כעובד צה"ל.

    עורך דין צבאי הוא אזרח, שנבדל מעורכי דין אחרים בכך שהוא מתמחה בדינים שצוינו. בדרך כלל, מדובר בעורך דין שעבד בשירות המדינה – קרי, בפרקליטות אזרחית או צבאית.

    החוקים הצבאיים והביטחוניים, בהם מתמחה עורך דין צבאי, חלים על כל אזרח ישראלי שמלאו לו 18 ושהפרופיל הרפואי שלו הוא 45 לכל הפחות,

    שכן צה"ל חייב, על פי חוק שירות ביטחון, לגייס כל אזרח שכזה לשירות חובה ולשירות מילואים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עורך דין צבאי – סמכויות

      לעורך דין צבאי סמכות בלעדית לייצג חייל בהליך משפטי בבית דין צבאי.

      העבירות הנידונות בבית הדין הצבאי הן עבירות פליליות – ביניהן עבירות שיכולות להתרחש רק במסגרת צבאית (למשל, משחק אסור בנשק), וגם כאלה שיכולות להתרחש במסגרת צבאית אך לא בהכרח (כמו עבירות מין או עבירות סמים).

      מכיוון שצה"ל מתייחס בחומרה רבה לעבירות פליליות (ישנן עבירות פליליות שביצוען בצה"ל גורר עונש חמור הרבה יותר מהעונש על ביצוען באזרחות) –

      כנגד חייל שלכאורה ביצע עבירה פלילית מוגש כתב אישום לבית הדין הצבאי, כלומר המקרה לא מטופל על ידי היחידה הספציפית של החייל.

      סמכויותיו של בית הדין הצבאי מקבילות לסמכויותיו של בית המשפט האזרחי, אך כאמור, ייצוג בבית דין צבאי יכול להיעשות רק על ידי עורך דין צבאי.

      העבירות שמטופלות על ידי היחידה הספציפית של החייל שלכאורה ביצע אותן, הן עבירות משמעת. עבירות משמעת לא גורמות להליך פלילי,

      ולכן לעורך דין צבאי אין סמכות לייצג חיילים בעבירות שכאלה, אך יש לו סמכות להכין ולהדריך חיילים לקראת דינם המשמעתי.

      ניתן לפנות לעורך דין צבאי גם לגבי תביעות כנגד הצבא ו/או משרד הביטחון, למשל לשם הכרה בחייל/קצין/נגד/אזרח עובד צה"ל כנכה צה"ל.

      חייל: למה חשוב שתהיה מיוצג על ידי עורך דין צבאי דווקא?

      בנוסף, ניתן לפנות לעורך דין צבאי לשם מציאת פתרון למצבם של עריקים ו/או נפקדים (חיילים שלא מתייצבים לשירות, הן מלכתחילה והן באמצע שירותם,

      ללא כל אישור ו/או הצדקה), או כדי לגרום לכך שעונשם של אותם חיילים יהיה קל יותר מהעונש שהיה צפוי להם.

      כמו כן, לעורך דין צבאי יכולת סיוע לחיילים לקבל פטור משירות על רקע רפואי. הדבר חשוב במיוחד שכן אם חייל מקבל פטור משירות על רקע נפשי,

      הדבר יכול להקשות עליו בעתיד, למשל בקבלת רישיונות שונים ובקבלה לעבודות בשירות המדינה.

      אז למה חשוב שעורך הדין יהיה צבאי ולא אזרחי?

      חשוב שאם חייל נמצא בסיטואציה שבה הוא זקוק לייצוג על ידי עורך דין, יהיה האחרון צבאי ולא אזרחי, כי עורך דין צבאי מכיר את התנהלות מערכת המשפט הצבאית ואיך כל חייל צריך להתנהל מול מערכת זו כדי שמבוקשו יושג.

      פקודות וחוקי צה"ל שונים לגמרי מסדרי הדין האזרחי, ולכן עורך דין אזרחי, שאינו עורך דין צבאי, לא מכיר אותם, ולכן אינו יכול לייצג חיילים, על אחת כמה וכמה כשהייצוג הוא מול גורמים צבאיים.

      בחירת עורך דין צבאי

      אין לבחור עורך דין צבאי רק על סמך היותו עורך דין צבאי. צריך לוודא שעורך הדין הצבאי הפוטנציאלי אכן מכיר לעומק את כל פקודות וחוקי צה"ל וכן את התנהלותה של מערכת המשפט הצבאית.

      עורך דין צבאי ששירת בפרקליטות הצבאית (בסדיר, בקבע או במילואים), ככל הנראה מכיר כל אלה לעומק.

      כמו כן, חשוב לבקש מעורך הדין הצבאי הפוטנציאלי מאמרים בנושא משפט צבאי שנכתבו על ידו, לבקש המלצות לגביו מלקוחותיו הקודמים, וכן לחפש את שמו ב"גוגל" כדי לוודא שאכן מדובר בעורך דין ותיק ומנוסה, שמוסר מידע שתואם את תוצאות החיפוש לגביו.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף