Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    כלא צבאי – כל מה שחייל צריך לדעת

    חייל צה"ל בשירות סדיר, בשירות קבע או בשירות מילואים פעיל המורשע בבית דין צבאי בביצוע עבירה – עשוי להישלח לכלא צבאי. במאמר זה יוסבר כל מה שחייל צריך לדעת באשר לכלא צבאי.

    כלא צבאי - כל מה שחייל צריך לדעת

    בסיסי הכליאה הקיימים בצה"ל

    ישנם שלושה בסיסי כליאה מרכזיים בצה"ל:

    • בסיס כליאה 394: מוכר גם בשם "כלא 4". ממוקם במרכז הארץ – במחנה צריפין, שסמוך לראשון לציון.
    • בסיס כליאה 396: מוכר גם בשם "כלא 6". ממוקם בצפון הארץ – בסמוך לעתלית ולקיבוץ בית אורן, וכן לכביש 4. בסיס כליאה זה אינו ממוקם במחנה צבאי, בשונה מבסיס כליאה 394.
    • בסיס כליאה 400: מוכר גם בשם "כלא 400". מדובר בבסיס כליאה של חיילות, וגם הדרג הפיקודי בבסיס כליאה זה מורכב מנשים בלבד. בסיס כליאה זה ממוקם בתוך בסיס כליאה 394, אך אין כל פעילות משותפת בין שני בסיסי כליאה אלה.

    בדרך כלל, הצבת החיילים בבסיסי הכליאה השונים נעשית באופן אקראי, על בסיס מקום פנוי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      סוגי העצורים בכלא צבאי והמשמעות של כל סוג

      ישנם שלושה סוגי עצורים בכלא צבאי:

      • עצור לפני משפט (על"מ): חייל שדינו טרם נגזר. אם משפטו של העל"מ מתנהל בבית הדין הצבאי, מובא העל"מ מעת לעת להארכות מעצר, עד למשפטו. לאחר המשפט, לרוב מועברים חיילים מבסיס כלילאה 394 לבסיס כליאה 396.כשחייל הוא על"מ, הוא לא יכול להישפט בדין משמעתי על עבירות התנהגותיות בכלא ולא ניתן להוסיף לו ימי כליאה, ולכן חיילים רבים שואפים להישאר בסטטוס של על"מ.
      • חבוש: חייל שדינו נגזר בדין משמעתי לעונש מחבוש. הרשעה שכזו היא הליך המתנהל ביחידה הספציפית של החייל, ולכן היא לא גורמת לרישום פלילי ואינה משפיעה על החייל לאחר שחרורו מצה"ל.
      • אסיר: חייל שדינו נגזר בבית דין צבאי בהליך פלילי. הרשעה שכזו גורמת לרישום פלילי מלא, שנשאר לחייל גם לאחר שחרורו מצה"ל ולכן צפוי להשפיע עליו גם באזרחות (למשל, בקבלה למקומות עבודה).אם מדובר בעבירת עריקות שעונש המאסר בגינה לא עולה על 90 ימים, או בעבירת סמים שעונש המאסר בגינה לא עולה על 60 ימים, הרישום הפלילי הוא מופחת.

      בכלא הצבאי קיימים גורמי סיוע רבים

      חשוב שכל חייל יידע שבכלא הצבאי קיימים גורמי סיוע רבים, וביניהם:

      • מערך בריאות הנפש: מורכב מהפסיכיאטר של בסיס הכליאה, מרש"ץ קציני בריאות הנפש ומקציני בריאות נפש נוספים, הן בסדיר והן במילואים. מטרתו של מערך זה היא לבדוק עצורים שלדבריהם נמצאים במצוקה נפשית, או עצורים שלמעשה לא כשירים לשרת בצה"ל. גורמי בריאות הנפש יכולים, בין היתר, לגרום להורדת הפרופיל של אותם עצורים, אפילו עד לפרופיל 21 שלמעשה משחרר את בעלי פרופיל זה מצה"ל על רקע נפשי.
      • מערך גחל"ת: בראש מערך זה עומד קצין בדרגת רב סרן וכן הוא כולל מאבחנות – חיילות בשירות סדיר. המערך משוחח עם העצורים ולומד על חייהם האישייים, על מצבם המשפחתי וכן הכלכלי, ונותן להם המלצה שתעזור להם להמשיך את שירותם הצבאי בצורה תקינה. המערך יכול להמליץ לעצורים לחזור ליחידתם, לשנות את שיבוצם או אפילו לקבל פטור משירות בצה"ל.
      • מערך מקא"מ (מרכז קידום אוכלוסיות מיוחדות): מערך שמטפל בעצורים שגיוסם לצה"ל היה מראש גיוס מיוחד, למשל – התגייסו מבלי שסיימו 12 שנות לימוד, יש להם תיקים פליליים וכדומה.
      • ועדות התאמה: כאמור, גורם הסיוע שמאבחן חיילים הוא מערך גחל"ת. עם זאת, עצורים שלא מאובחנים על ידי מערך זה, יכולים לבקש שוועדת התאמה תבחן את עניינם, כדי לדעת האם הם בכלל מתאימים להמשך שירות בצה"ל. ההמלצות שיכולות ועדות ההתאמה לתת, זהות להמלצות שיכול להעניק מערך גחל"ת, אך יש לציין שישנם שני סוגים של פטור משירות – הראשון הוא אי התאמה, והשני הוא התנהגות רעה וחמורה, שפטור בגינו יכול לגרום שלילת זכויות, כמו למשל מענק שחרור, באופן חלקי או מלא.

      לצד גורמי סיוע אלה, יש לציין שכמו בכל בסיס צבאי, גם בכלא הצבאי קיים מערך ת"ש וכן קיימת מרפאה.

      זכויות נוספות העומדות בפני חייל שנמצא בכלא צבאי

      רבים מהמשרתים בצבא, לא רואים את בני משפחתם באופן יומיומי, גם אם הם כלל לא נמצאים בכלא צבאי. נשאלת השאלה, האם חיילים הנמצאים בכלא צבאי זכאים להיפגש עם בני משפחתם?

      התשובה לכך חיובית. חייל בשירות סדיר זכאי שמשפחתו תבקר אותו בכלא הצבאי החל מהיום השמיני שבו נכנס אליו. הביקור המשפחתי יכול לכלול לכל היותר 4 נפשות סך הכל.

      כלא צבאי - כל מה שחייל צריך לדעת

      יש לציין, שהביקור צריך להיקבע מספר ימים מראש. אם החייל הוא נשוי, או חייל מילואים, הביקור המשפחתי יכול להתבצע החל משלושה ימים לאחר שהחייל נכנס לכלא הצבאי. אם מדובר בחיילת, משפחתה יכולה לבקרה בכלא הצבאי כבר 48 שעות לאחר שנכנסה אליו.

      לאחר מכן, כל חייל וחיילת זכאים לכך שמשפחותיהם תבקרנה אותם בכלא הצבאי בכל ארבעה-עשר ימים, לרוב בימי ב' או ד'. בידי המשפחה צריך להיות אישור מקצין העיר באשר לזכאותם להיכנס בין שערי הכלא הצבאי.

      בנוסף לביקורים המשפחתיים, חשוב שכל חייל יידע שהוא יכול להכניס לכלא הצבאי את ציודו האישי, או לקבל את ציודו האישי מבני משפחתו המגיעים לבקרו. בנוסף, כל חייל בכלא הצבאי יכול לרכוש ציוד אישי נוסף, בשקם שנמצא בבסיס הכליאה הצבאי.

      כדי שכל חייל יוכל לעשות כן, הוא מקבל חמישה שקלים בכל יום. החייל גם יכול להטעין כרטיס מיוחד שנועד לשם רכישה בשקם על ידי בני משפחתו שבאים לבקר אותו.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף