Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    מדריך הזכויות לחייל הנחקר במצ"ח

    בדרך כלל, חייל צה"ל שחשוד בביצוע עבירה, מזומן לחקירה משטרתית במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת). מאמר זה יציג את הזכויות המרכזיות לחייל הנחקר במצ"ח.

    מדריך הזכויות לחייל הנחקר במצ"ח

    תוכן עניינים

    זכות לפנות לעורך דין

    ישנם אנשים שלא מזומנים לחקירות משטרתיות במהלך חייהם, בפרט כשמדובר בחיילים, שרובם אנשים צעירים מאוד.

    כל חייל שנחקר במצ"ח צריך לדעת שיש לו זכות לפנות לעורך דין לענייני צבא, ואולי אף ניתן לומר שמדובר בחובה, שכן מדובר בפעולה חשובה למדי.

    יהיו שיגידו, שאם החייל לא ביצע את העבירה המיוחסת לו – אין כל סיבה שיפנה לעורך דין, שכן הוא יכול להוכיח ולשכנע בקלות את החוקרים שלא ביצע את אותה עבירה, ואין לו ממה לחשוש.

    בפועל, מי שאומר זאת, שוגה. כמעט בכל חקירת מצ"ח, החוקרים מפעילים "תרגילי חקירה" על הנחקר, במטרה "להפיל אותו".

    למשל, הם יכולים לשאול את הנחקר מספר פעמים את אותה השאלה, אך בכל פעם לנסח אותה באופן שונה, כדי לנסות ולגרום לנחקר לענות תשובות שונות על אותה השאלה, ובכך לסבך אותו.

    לכן, חשוב שגם אם החייל לא ביצע את העבירה שבגינה הוא מזומן לחקירה במצ"ח, יפנה לעורך דין, על מנת להיות מוכן לחקירה ככל האפשר, ולא "ליפול" בתרגילי החקירה השונים שהחוקרים צפויים להפעיל עליו.

    זכות השתיקה

    רבים מהחיילים הנחקרים במצ"ח חושבים, הודות לכך שהם מעולם לא זומנו לחקירה משטרתית בעבר, שהם חייבים להשיב בחקירתם על כל השאלות שהם נשאלים. בפועל, מדובר במחשבה שגויה.

    בפני חייל הנחקר במצ"ח, כמו גם בפני אזרח הנחקר במשטרה, עומדת זכות השתיקה. כלומר, לחייל הנחקר במצ"ח אין כל חובה להשיב על כל השאלות שהוא נשאל, אלא הוא יכול פשוט לשתוק.

    עם זאת, חשוב שלא להשתמש באופן אוטומטי בזכות השתיקה. אמנם, מימוש זכות השתיקה יכול לסייע לחייל הנחקר במצ"ח במקרים רבים, אך גם יכול לחזק את הראיות שקיימות כנגד אותו חייל ולהשפיע על המשך ההליך נגדו.

    עקב כך, חשוב להתייעץ עם עורך דין באשר לשאלה האם לממש את זכות השתיקה או לא. רק אם עורך הדין והחייל מגיעים למסקנה שכדאי שהחייל לא ישיב על השאלות שהוא נשאל – על החייל לממש את זכות השתיקה.

    הזכות לסרב לדגימת שתן

    חיילים רבים נחקרים במצ"ח בחשד לביצוע עבירות סמים. בחקירות רבות שכאלה, החוקרים מבקשים דגימת שתן מהחייל הנחקר.

    החייל הנחקר יכול לסרב לדגימת שתן, שכן מדובר בחיפוש פנימי שמהווה פגיעה בזכותו של החייל לפרטיות.

    אם בפועל אין מידע מודיעני בקשר לחייל הנחקר או ראיות מחשידות כנגדו, החוקרים לא יכולים בשום פנים ואופן להכריח אותו למסור דגימת שתן. אם החוקרים בכל זאת מכריחים את החייל לעשות כן,

    הדבר יכול להוביל לביטול כתב האישום נגדו.

    רק אם קצין מצ"ח בכיר שקל את כל הראיות כנגד אותו חייל והוציא צו שנקרא "צו קש"ב", ניתן לחייב את החייל למסור דגימת שתן. אם הוצא "צו קש"ב" והחייל בכל זאת מסרב למסור דגימת שתן, הדבר מהווה עבירה צבאית.

    בנוסף לזכויות: חשוב לשדר רוגע מול החוקרים

    אין ספק שחקירת מצ"ח היא סיטואציה מלחיצה, בפרט למי שמעולם לא היה בחקירה משטרתית בעבר. למרות זאת, חשוב שלכל אורך החקירה, ישמור הנחקר על קור רוח וישדר לחוקרים כי הוא רגוע.

    ברבות מהחקירות המתנהלות על ידי שני חוקרים, ולא על ידי חוקר אחד, אחר מהחוקרים הוא מאיים, ישיר, בוטה ותוקפני יותר מהחוקר השני. החוקרים אמנם שואפים "להפיל" את החייל הנחקר,

    אך חשוב שהתנהגות זו לא תלחיץ אותו או תשפיע עליו בכל דרך שהיא. הנחקר יכול וצריך להיות מודע ל"תרגילי החקירה" שהחוקרים יכולים להפעיל עליו, ולהבין שהתנהגות זו היא חלק מאותם תרגילי חקירה.

    תרגיל חקירה נוסף שחוקרים רבים מפעילים הוא הצגת קלסר בפני החייל הנחקר וטענה שקלסר זה מכיל עדויות רבות כנגד אותו חייל נחקר.

    חשוב שהחייל הנחקר יידע שככל הנראה מדובר בתרגיל חקירה נוסף שנעשה רק על מנת להפחיד אותו, או שהקלסר מכיל מידע מודיעיני שלא קביל בבית המשפט ולא יכול להוות ראיה כנגד החייל הנחקר.

    מדריך הזכויות לחייל הנחקר במצ"ח

    לסיכום, לחייל הנחקר במצ"ח זכויות רבות, ובהן הזכות לפנות לעורך דין (שחשוב שכל חייל המזומן לחקירה במצ"ח יממש אותה),

    זכות השתיקה (בה יש להשתמש בתבונה ורק אם לאחר היוועצות מגיעים החייל ועורך הדין למסקנה שכדאי שהחייל לא ישיב על השאלה/השאלות שנשאל), וכן הזכות לסרב לדגימת שתן (כאשר החקירה במצ"ח היא בחשד לביצוע עבירות סמים, ולא הוצא צו קש"ב).

    בנוסף, חשוב שהחייל הנחקר יהיה מודע לכך שהחוקרים צפויים להפעיל תרגילי חקירה רבים, ולא יילחץ מהם אלא ישמור על קור רוח וישדר רוגע מול החוקרים.

    באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף