Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    מאחורי הסורגים: מהו כלא צבאי ומה מתרחש בו?

    מאחורי הסורגים: מהו כלא צבאי ומה מתרחש בו?

    תוכן עניינים

    מהו כלא צבאי?

    במערכת הצבאית כמו גם במערכת המשפט האזרחית- אדם שעבר עבירה מכל סוג שהוא והועמד לדין ירצה עונש באם יחליט בית המשפט להרשיעו.

    כאשר חייל נשפט ומורשע יכריע השופט את עונשו וייתכן שהעונש שיינתן יהיה מספר חודשים או שנים של מאסר בכלא הצבאי.

    בתי הכלא הצבאיים בישראל הינם מוסדות המשמשים לכליאה של חיילים שהורשעו וכן של קצינים.

    כליאתם של הקצינים לפי רוב תהיה באגף נפרד מזה של החיילים. בכל בית כלא קיימים אגפים שונים תוך הפרדה בין הכלואות לבין הכלואים. בצבא ההגנה לישראל קיימים שני מתקני כליאה כלא שש וכלא ארבע.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כלא שש

      כלא שש הוא מתקן כליאה צבאי הממוקם בצפון הארץ, באזור עתלית. הכלא מורכב ממספר אגפים אשר כל אחד מהם מכונה פלוגה.

      לכל פלוגה מאפייני כליאה שונים שהכלואים מסווגים ביניהם בהתאם לחומרת העבירה שביצעו ולרמת המסוכנות האישית של כל אחד מהם.

      • פלוגה א'- הפלוגה המכונה "פלוגת האוהלים". פלוגה המעניקה תנאי כליאה מקלים יותר מיתר הפלוגות. זאת בשל היותה מסודרת כמרחב פתוח ומאפשרת לינה משותפת של העצורים באוהל אחד גדול.זאת כמובן תוך השגחה מתמדת של הסוהרים ושל אנשי הצוות של הפלוגה. בפלוגה א' נמצאים העצורים שנאסרו על עבירות קלות יותר או עצורים שהתנהגו כראוי בפלוגות אחרות והועברו לפלוגה א' בעקבות התנהלותם הטובה.
      • פלוגה ב'– פלוגה בעלת מאפיינים נוקשים יותר משל פלוגה א'. הפלוגה כוללת תאי מאסר שנחלקים על ידי מספר עצורים יחד. לפי רוב, עצור חדש שמגיע לקליטה בכלא ייושם קודם בפלוגה ב' לצורך בחינת המצב האישי שלו ורמת המסוכנות שלו.
      • פלוגה ג'– הפלוגה בעלת התנאים הנוקשים ביותר. הפלוגה מהווה מעין אגף סגור/ אגף בידוד שבו מצוי עצור אחד בלבד. האסיר שנמצא בפלוגה ג' בדרך כלל יהיה אדם שנכלא על עבירות קשות וחמורות מאוד או שהוא סובל ממסוכנות יתר לו או לחבריו לתא.
      • פלוגה ד'- הפלוגה הרביעית היא אגף הנשים. פלוגה זו נמצאת במתחם נפרד שבו נעצרות נשים בכל הדרגות שביצעו עבירות שונות והורשעו בהן.

      כלא ארבע

      כלא ארבע הוא מתקן כליאה הממוקם בבסיס צריפין במרכז הארץ, בסמוך לראשון לציון. כלא ארבע בנוי מחמש פלוגות. החלוקה בכלא ארבע, בשונה מכלא שש אינה חדה ודיכוטומית אך מבוצע מיון בין העצורים ושיוך שלהם לפלוגה שמתאימה למצבם.

      במתחם כלא 4 קיים מתחם כליאה ייעודי לנשים. כחלק מפלוגת הנשים קיים בית מלאכה שמעסיק את החיילות שקיבלו עונש של מחבוש. סוגי העצורים שמצויים בכלא ארבע ומפוזרים בין הפלוגות:

      • חיילים שחבושים לזמן קצר בלבד.
      • פלוגה אחת מהווה פלוגת מיון שנועדה להבחין בין העצורים ולשייך אותם לפלוגה המתאימה.
      • עצורים בעלי בעיות משמעת חמורות.
      • חיילים שנעדרו מהשירות בלא רשות- עריק'ם.
      • עצורים שקיימת סכנה ממשית לבריחה מצידם.

      מאחורי הסורגים: מהו כלא צבאי ומה מתרחש בו?

      סוגי עצורים שונים

      בכל אחד מבתי הכלא קיימים עצורים משלושה סוגים שונים:

      1. עצור לפני משפט (על"מ)עצור שנאסר בשלב שבו הוא עדיין לא נשפט. מטרת המעצר היא לעצור אותו לבודד אותו עד לשלב שבו יובא בפני שופט. לעיתים תקופת המעצר של העצור מתארכת עד למועד קבלת גזר הדין.חשוב לציין שבמצב זה ייתכן והעצור לא יקבל כלל עונש מאסר ואף יכול להיות שיכריע בית המשפט שהוא אינו אשם אלא דווקא זכאי ביחס לאשמה שיוחסה לו.
      2. חבושאדם שנעצר ונמצא בכלא אך לא נערך לגביו רישום פלילי מכל סוג שהוא. כאשר אותו החייל ישתחרר וישוב לאזרחות לישיבתו בכלא הצבאי לא תהיה כל השפעה על התיק האישי שלו במשטרה.ישיבתו בכלא תהיה רשומה רק בנגררת העבירות הצבאית שלו אשר תאבד את תוקפה ביום שחרורו. בדרך כלל חשוב יהיה אדם שנעצר על ביצוע עבירות זניחות יחסית ולפי רוב קיבל את עונשו במסגרת דין משמעתי ולא במשפט שנערך בפני בית דין צבאי.
      3. אסיר– לאחר שהעצור לפני משפט הובא בפני שופט הוא מקבלת את גזר דינו. באם ניתנה הכרעה כי עונשו יכלול תקופת מאסר, לכל פרק הזמן הזה הוא יוגדר כאסיר.באם חייל ריצה תקופת מאסר כאסיר בכלא הדבר גורר אחריו רישום פלילי בתיקו האישי במשטרה. ההשפעה של מאסר במהלך השירות הצבאי היא זהה בהשפעתה למאסר של כל אזרח.

      זכויות העצורים

      • במהלך השהות בכלא זכאי כל עצור לקבל סיוע נפשי באם הוא מעיד כי הוא זקוק לו. זאת מתוך ההבנה שפעמים רבות אנשים נעצרים ומבצעים עבירות כתוצאה ממצוקה שהם חווים ברמה האישית והנפשית.
      • בכלא קיימות ועדות חזרה לשירות שבוחנות את התאמתו של החייל לחזרה לשירות תקין במועד שחרורו.
      • קיים בכלא סיוע של מערך האיתן שמסייע לנערים שהוגדרו כבר במהלך הצו הראשון כנערים בעלי קשיי הסתגלות ברמה גבוהה מאוד. הסיוע מתבטא בהשלמת 12 שנות לימוד על ידי משקיות הוראה מטעם חיל החינוך.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף