Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    מהי ועדת סמים בצבא

    צה"ל מתייחס בחומרה רבה לשימוש בסמים, וחייל שמורשע בעבירת סמים צפוי לקבל עונש כבד.

    מהי ועדת סמים בצבא

    כמו כן, כשחייל מורשע בעבירת סמים, נשאלת השאלה האם הוא מתאים להמשך שירות בצה"ל, או שמא יש לשחרר אותו מהצבא. ההכרעה הראשונית בעניין זה, נעשית על ידי ועדת סמים.

    תוכן עניינים

    באילו נושאים דנה ועדת סמים בצבא?

    ועדת סמים בצבא דנה בענייניהם של חיילים שהורשעו בבית דין צבאי בביצוע עבירת שימוש בסמים במהלך שירותם הצבאי

    (כלומר, בין אם במסגרת הצבאית, כלומר בעת שהותם בבסיס, ובין אם במסגרת האזרחית, כלומר בעת שהיו בחופשה מהצבא), ובביצוע עבירות סמים נוספות כמו סחר בסמים, גידול וייבוא סמים, תיווך וכו'.

    לעתים, ועדת סמים בצבא דנה גם בענייניהם של חיילים שהורשעו בעבירות סמים פחות חמורות, במסגרת דין משמעתי (כלומר, עניינים שטופלו על ידי היחידה הספציפית של אותם חיילים, ולא על ידי בית דין צבאי.

    דוגמא לעבירה שכזו היא, למשל, סירוב למסור דגימת דם או דגימת שתן).

    הועדה, כאמור, דנה בשאלה האם החייל שהורשע בעבירת סמים מתאים להמשך שירות בצה"ל או שמא יש לשחרר אותו מהצבא. הועדה בוחנת כל מקרה לגופו, בהתאם לנסיבות האישיות של כל חייל.

    כלומר, יכול בהחלט להתרחש מצב שבו חייל מורשע בעבירת סמים מסוימת והועדה מגיעה למסקנה שהוא יכול להמשיך ולשרת בצבא, וחייל אחר מורשע באותה עבירה בדיוק והועדה מגיעה למסקנה שיש להעניק לו פטור משירות צבאי ולשחררו מצה"ל.

    ועדת סמים בצבא מורכבת ממספר חברים ובראשה עומד קצין בדרגת סגן אלוף.

    היא שייכת ליחידת מיטב (שנמצאת תחת פיקוד אגף כוח האדם), ואם היא חושבת שעל החייל שהורשע בעבירת סמים להשתחרר מצה"ל, היא מעבירה המלצה זו למפקד מיטב.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ההחלטות שאליהן יכולה להגיע ועדת סמים בצבא

      לחייל שהורשע בעבירת סמים ולמפקדיו יש זכות להשמיע את דבריהם בפני הועדה. לאחר מכן, הועדה מגיעה להחלטה בדבר המשך השירות הצבאי של אותו חייל.

      יש להבהיר, שהמסקנות שאליהן מגיעה ועדת הסמים אינן סופיות, אלא הן רק המלצות, אותן מוסרת הועדה למפקד מיטב. המסקנות שאליהן יכולה להגיע ועדת הסמים הן:

      • השבת החייל ליחידה שלו לשם המשך שירות מלא וזהה לשהיה בטרם הדיון בוועדה
      • שחרור החייל מצה"ל בעילת פטור סמים
      • השארת החייל בצה"ל אך תוך שינוי שיבוצו ויחידתו.

      כאמור, מי שקובע האם לקבל או לדחות החלטות אלה הוא מפקד מיטב, ולחייל יש אפשרות להגיש ערר על אותן ההחלטות.

      ייצוג על ידי עורך דין בוועדת סמים בצבא

      יש לציין שלכל חייל שוועדת סמים דנה בעניינו, יש זכות להיות מיוצג על ידי עורך דין לענייני צבא.

      עורך הדין יכול וצריך להעלות בפני הועדה טיעונים משפטיים בתוספת לדברי החייל ו/או מפקדיו, ולהסביר מדוע יש להשאירו בצה"ל, או לחילופין לשחררו מגוף זה, או להשאירו בצה"ל אך לשנות את שיבוצו.

      מהי ועדת סמים בצבא

      חשוב שעורך הדין יהיה עורך דין צבאי, שיש לו מומחיות מיוחדת בדיני הצבא והביטחון ושמכיר היטב את מערכת המשפט הצבאית ויודע כיצד יש להתנהל מולה על מנת שמבוקשו של החייל יושג.

      כמו כן, מומלץ שעורך הדין הצבאי יהיה כזה שייצג בעבר חיילים בפני ועדת סמים. כמו כן, עורך הדין יכול וצריך לבחון האם אפשר וכדאי להגיש ערר על החלטות הועדה.

      לסיכום, החיילים שמופיעים בפני ועדת סמים בצבא הם אלו שהורשעו בביצוע עבירת סמים בבית דין צבאי, ולעתים גם אלו שהורשעו בעבירות סמים חמורות פחות, במסגרת דין משמעתי.

      כל מקרה נבחן לגופו על ידי הועדה, בהתאם לנסיבות האישיות של כל חייל.

      המסקנות שוועדת הסמים יכולה להגיע אליהן הן בגדר המלצות. הן מועברות למפקד מיטב, והן יכולות להיות השבת החייל ליחידתו והמשך שירותו בצה"ל כפי שהיה בטרם הופעתו בפני הועדה,

      שחרור החייל מצה"ל, או השארת החייל בצה"ל אך תוך שינוי בשיבוצו וביחידתו.

      לכל חייל שמופיע בפני ועדת סמים יש זכות להיות מיוצג על ידי עורך דין. חשוב מאוד שעורך הדין יהיה עורך דין צבאי, וכן כזה שיש לו ניסיון בייצוג חיילים בפני ועדת סמים.

      תפקידיו של עורך הדין הם להציג טיעונים משפטיים בפני הועדה כדי לשכנע אותה להשאיר את החייל ביחידתו/לשנות את שיבוצו של החייל/להעניק לחייל פטור משירות צבאי,

      וכן לבחון האם במקרה הספציפי ניתן ורצוי להגיש ערר על החלטת ועדת הסמים.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף