Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    הבן החייל שלך נעצר על ידי מצ"ח הדברים שכל הורה חייב

    הבן החייל שלך נעצר על ידי מצח הדברים שכל הורה חייב

    תוכן עניינים

    מה זה מצ"ח?

    הצבא מנהל את ענייניו בהתאם לחוקים וכללים משמעתיים ברורים. בשל כך מוקמות במסגרת הצבא מערכות אכיפה רבות שעומלות על איתור עוברי עבירה, חקירתם, העמדתם לדין ולבסוף ענישתם.

    על תחום האכיפה בכללותו אמונים המפקדים הפזורים ביחידות השונות והרס"רים. בנוסף לגורמים הפנים יחידתיים קיים גוף צבאי שיועד למטרה זו והוא המשטרה הצבאית.

    כחלק מהמשטרה הצבאית קיימת יחידה ייחודית שייעודה הוא תחום החקירות והיא המשטרה הצבאית החוקרת- מצ"ח.

    המשטרה הצבאית החוקרת מבצעת בפועל את החקירות של החיילים שנחשדו בביצוע עבירות או נחשדו בביצוען וכן שולחת חיילים סמויים שיפעלו לאיתור עוברי העבירה ביחידות הצבא השונות.

    מתי חייל יזומן לחקירה?

    לפי רוב, כאשר חייל נתפס או נחשד בביצוע עבירה הוא יזומן לחקירה ביחידת המשטרה הצבאית החוקרת.

    החקירה תבוצע לאחר שקיים בידי המשטרה מידע מקדים שיבסס את סיבת הזימון לחקירה וייתן בסיס ראייתי ראשוני להאשמה שהם מייחסים לאותו החייל הנחקר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מגיע מידע לידי המשטרה הצבאית?

      מידע ביחס לעוברי עבירה או לחשודים בביצוע עבירה מקבלת המשטרה הצבאית בערוצים שונים ובדרכים שונות.

      סוכנים סמויים – כאמור, אחת מדרכי איסוף המידע של המשטרה הצבאית היא הפעלת סוכנים סמויים.

      המשטרה הצבאית שולחת חיילים סמויים ליחידות הצבא השונות שתפקידם הוא להתערבב בשגרת החיים של היחידה ולאתר חיילים שעוברים על החוק באי אלו דרכים.

      מידע חיצוני – לא פעם מגיע לידי המשטרה הצבאית מידע מאנשים שאינם החייל. המידע יכול להגיע על ידי גורמי פיקוד מיחידתו של החייל ואף על ידי חיילים אחרים שראו את אותו החייל פועל בניגוד לחוק ורצו לדווח על כך.

      תלונה – לעיתים כאשר חייל עובר עבירה, בדרך כלל מיוחס לעבירות מין, עשויה להיות מוגשת כנגדו תלונה.

      התלונה מהווה ראייה ראשונית אשר בעקבותיה ניתן לזמן חייל חקירה בכדי לאמת או להפריך את תוכן התלונה והעבירה הנלווית לה.

      זכויות החייל הנחקר

      חשוב מאוד להכיר את העובדה שזימון חייל חקירה לא שולל את זכויותיו. כפי שגם באזרחות אדם שנחשד ומזומן לחקירה זכאי לזכויות מסויימות הדבר מתקיים גם במסגרת הצבאית.

      • החייל זכאי לקבלת ייעוץ מעורך דין לענייני צבאאוכלוסיית החיילים היא אוכלוסייה צעירה שלא התנסתה כמעט בכלל בתחום המשפטי.גם אם חייל סבור שהוא יכול להגן על עצמו באופן עצמאי מפני הסנקציות וההאשמות שיוטחו בו בחקירה, לפי רוב הוא טועה.בשל העובדה שהחיילים צעירים מאוד, רוב ניכר שלהם לא זומן לחקירה בעבר ולכן הסיכוי שלהם להיות מוכנים למעמד מסוג זה הוא נמוך עד אפסי.

      קבלת ייעוץ על ידי עורך דין תסייע לחייל הנחקר להיות מוכן לקראת החקירה הצפויה לבחור את תשובותיו כראוי ולדעת מתי לבחור לשמור על זכות השתיקה.

      ההתייעצות עם עורך דין לא יכולה להוות ראייה שלילית או להעיד על קיומה של אשמה.

      זאת מפני שהפנייה לעורך דין היא זכות בסיסית העומדת לחייל ואין בה משום הוכחה לאשמתו או לחוסר ביטחונו ביכולתו להשיב לשאלות שיצוצו במסגרת הליכי החקירה.

      הבן החייל שלך נעצר על ידי מצח הדברים שכל הורה חייב

      • לחייל עומדת האפשרות לשמור על זכות השתיקה – אפשרות זו נותנת לחייל את האפשרות להימנע מלהשיב לשאלות שיציגו בפניו החוקרים.זכות השתיקה יכולה לסייע לחייל להימנע ממצבים שבהם תשובותיו עשויות לשמש כנגדו בהמשך.לעיתים תשובה לא מדויקת או לא ברורה עלולה להפוך את הנחקר לאשם ולגרור אחריה עונשים כבדים והאשמות שלא בהכרח הן מן האמת.

      חשוב לציין שלא תמיד נכון לשמור על זכות השתיקה, לעיתים מוטב לענות בכדי לא לשדר אשמה. הבחירה אם להשיב על שאלות החוקרים או לא תלויה בעצתו של עורך הדין, בנסיבות המקרה ובשאלה שהציג החוקר.

      • החייל רשאי לסרב לביצוע בדיקת שתן – לא פעם כאשר מדובר בחקירה הנוגעת לתחום עבירות הסמים יתבקש הנחקר לבצע בדיקת שתן.ככלל הבקשה לבדיקה אינה מחייבת ועומדת לחייל הזכות לסרב לבצע אותה. באם כופים החוקרים על החייל לבצע בדיקה הדבר עשוי להוביל גם למצב שבו יבוטל כתב האישום.זאת מפני שמדובר בעניין גופני ואין כל אפשרות לכפות על אדם לבצעו. אולם, חשוב לציין כי כאשר החוקר מציג צו של קצין שיפוט בכיר אין לחייל אפשרות לסרב.סירוב לביצוע בדיקה המלווה בצו יהווה עבירה פלילית נוספת והוא עשוי לסבך את החייל ולהעמיק את הבעיה שאליה נקלע.

      רוגע וקור רוח יסייעו מאוד בהליך החקירה

      למרות שמדובר באירוע מלחיץ וקשה עבור החייל הנחקר חשוב מאוד שהוא יקפיד לשמור על רוגע וקור רוח. הפגנת קור רוח אל מול החוקרים תייצר רושם שהנחקר חף מפשע.

      זאת מפני שבדרך כלל חקירה של אדם אשם תוביל אותו לאיבוד שליטה, ללחץ מופגן ולחוסר נחת.

      כאשר הנחקר מגיב ברוגע ובאופן שקול הדבר ישדר לחוקרים את חפותו, שתסייע לו להותיר את הרושם הנחוץ לו לטובת זיכויו מההאשמה שיוחסה לו שבגינה זומן לחקירה.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף