Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    משמעות סירוב למסור דגימת שתן בחקירת מצ"ח

    עבירות סמים הן מהעבירות הנפוצות וכן החמורות ביותר בצה"ל. בדרך כלל, חייל החשוד בביצוע עבירת סמים מזומן לחקירת מצ"ח, וכדי לדעת האם הוא אכן השתמש בסמים, הוא מתבקש למסור דגימת שתן. מאמר זה יסביר, בין היתר, מה המשמעות של סירוב למסור דגימת שתן בחקירת מצ"ח.

    משמעות סירוב למסור דגימת שתן בחקירת מצ"ח

    תוכן עניינים

    האם מותר לסרב למסור דגימת שתן בחקירת מצ"ח?

    אם אין כל ראיה שהיא שמוכיחה שהחייל הנחקר אכן השתמש בסמים, לחייל מותר לסרב למסור דגימת שתן, בטענה שמסירת דגימת שתן מהווה חיפוש פנימי ופגיעה של ממש בזכותו לפרטיות (החייל גם יכול שלא לטעון דבר, אלא רק לסרב למסור דגימת שתן).

    ואולם, על אף שבמקרים כאלה לחייל מותר לסרב למסור דגימת שתן, ישנם חוקרים שבכל זאת מחייבים את החייל לעשות כן.

    במצב שכזה, קיים סיכוי גבוה שכתב האישום נגד החייל יבוטל, שכן אסור לחוקרים לחייב חייל למסור דגימת שתן אם אין ראיות שמוכיחות שהחייל אכן השתמש בסמים. כמו כן, בכל מקרה שבו אין ראיות, עם סיום החקירה – החייל משוחרר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הדרך היחידה לחייב חייל למסור דגימת שתן בחקירת מצ"ח היא הוצאת צו קש"ב כנגד החייל (צו שאותו מוציא קצין שיפוט בכיר, לאחר שהוא בוחן את כל הראיות שקיימות כנגד החייל).

      אם גם לאחר שהוצא נגדו צו קש"ב, מסרב החייל למסור דגימת שתן, הדבר מהווה עבירה לפי סעיף 127א לחוק השיפוט הצבאי – והחייל צפוי לקבל עונש של שנתיים מאסר.

      הפרקליטות הצבאית מתייחסת לעבירת סירוב למסור דגימת שתן באופן דומה לעבירה של שימוש חד פעמי בסם מסוג קנאביס, והעונשים בגין שתי העבירות דומים.

      כמו כן, יש לציין שכיום, עבירת סירוב למסור דגימת שתן לאחר שהוצא צו קש"ב (או סירוב להיבדק) גוררת רישום פלילי.

      מה קורה אם חייל מוסר דגימת שתן ונמצאים בה שרידי סמים?

      אם חייל מוסר דגימת שתן ונמצאים בה שרידי סמים, הוא צפוי להיות מופנה ל"תקופת מבחן", שתמה רק ביום שחרורו של החייל מהצבא. במהלך כל תקופת המבחן, החייל צריך למסור דגימת שתן על מנת להוכיח שהוא לא משתמש בכל סם שהוא.

      כמו כן, עליו להימנע מלבצע כל עבירה נוספת (ולא רק עבירות סמים), תמיד, אך על אחת כמה וכמה אם הוא נמצא בתקופת מבחן, שכן רק כך הוא יוכל לסיים את שירותו בצה"ל באופן מלא ותקין.

      משמעות סירוב למסור דגימת שתן בחקירת מצ"ח

      אם כל דגימות השתן שהחייל מוסר במהלך תקופת המבחן הן תקינות ולא נמצאים בהן שרידי סמים, והוא לא מבצע כל עבירה נוספת במהלך תקופה זו, התיק הפלילי נגדו נסגר כלא היה.

      ואולם, חשוב להבהיר שתקופת מבחן היא לא הפתרון: צה"ל מתייחס לעבירות סמים באופן חמור, ושואף לכך שמלכתחילה לא תבוצענה עבירות סמים.

      כמו כן, לא כל חייל שדגימת השתן שהוא מוסר מוכיחה כי השתמש בסמים, מופנה באופן אוטומטי ל"תקופת מבחן".

      אם מדובר בחייל בשירות קבע, בסחר בסמים, בשימוש בסמים קשים במיוחד או בשימוש קבוע בסמים – החייל, כל עוד אכן קיימות ראיות כנגדו, מועמד ישירות לדין.

      הסדר מותנה

      במקרים מסוימים ניתן להגיע להסכם בין החייל החשוד בביצוע עבירת סמים לבין התביעה.

      הסכם זה נקרא הסדר מותנה. במסגרתו, החייל מתחייב להודות בביצוע עבירת הסמים ולעמוד בתנאים שייקבעו בהסכם (למשל, למסור דגימת שתן במשך מספר חודשים, לפי דרישות מצ"ח), והתביעה מתחייבת לסגור את תיקו הפלילי של החייל בלא כלום, בתנאי שהחייל עומד בכל התחייבויותיו.

      יש לציין שהסדר מותנה מקובל בעיקר בעבירות קנאביס, לדוגמא:

      • כשהשימוש בקנאביס לא נעשה במסגרת הצבאית אלא בחופשה
      • כשהחייל מחזיק קנאביס לצריכה עצמית בלבד ובכמות לא גדולה
      • כשהחייל לא מחזיק קנאביס במסגרת הצבאית, אלא באזרחות, ומסרב למסור דגימת שתן בחקירת מצ"ח
      • כשהחייל משתמש בקנאביס כמה פעמים במסגרת חופשה, והוא מסרב לבדיקת שתן בחקירת מצ"ח.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף