Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    עבירות אלימות בצבא

    על כל אזרח ישראלי שמלאו לו 18 חלה חובה לשרת בצה"ל (כל עוד מצבו הרפואי מאפשר לו לעשות כן). עקב כך, לרבים מהמתגייסים לצה"ל קשה להתאקלם במערכת זו, ובתוספת העובדה שגילם של המתגייסים הוא צעיר יחסית – לעתים חיילים נוקטים בפעולות אלימות. מאמר זה יעסוק בעבירות אלימות בצבא – תופעה שעל אף שאולי ניתן להבין מדוע היא קורית, כלל לא ניתן להצדיקה.

    עבירות אלימות בצבא

    תוכן עניינים

    אלימות פיזית ומילולית בצבא

    יש שני סוגי אלימות מרכזיים, בצבא ובכלל:

    אלימות פיזית:

    • אם חייל משתמש באלימות פיזית כלפי חייל אחר (מכה אותו, בועט בו, או משתמש באמצעי עזר כדי לגרום לו לנזק גופני – למשל, דוקר אותו באמצעות סכין) בעת מילוי תפקידו, כלומר כשהחייל האחר שומר על רכוש או על מקום, או שממלא כל פקודה חוקית אחרת שקיבל – הוא צפוי לקבל עונש של עד 5 שנות מאסר.
    • אם חייל תוקף חייל אחר שמעמדו זהה לשלו – הוא צפוי לקבל עונש של שנת מאסר אחת.
    • אם חייל משתמש באלימות פיזית עקב פקודה שקיבל ממפקדו או מחייל שדרגתו בכירה מדרגתו שלו – נותן הפקודה עשוי לקבל עונש של 3 שנות מאסר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אלימות מילולית:

      זהו סוג האלימות השכיח ביותר בצבא. עבירות אלימות מילולית יכולות להתרחש בין חיילים לבין מפקדיהם וכן בין חיילים לבין עצמם.

      לפי הדין הצבאי, חייל המעליב חייל אחר/קצין/שוטר צבאי צפוי לעמוד לדין ולקבל עונש, ייתכן שאפילו עונש מאסר. בפועל, לרוב העונש נקבע בהתאם לזהות החייל המעליב ולמושא ההעלבה.

      כך, למשל, אם החייל המעליב הוא חייל טרי, שהתגייס ממש לאחרונה, ומושא ההעלבה הוא מפקדו – קצין זוטר, העונש שלו צפוי החייל הוא ריתוק קצר, ותו לא.

      ואולם, אם החייל נוהג באלימות מילולית כלפי חייל או קצין שבכירים ממנו באופן משמעותי, הוא צפוי לקבל עונש ריתוק למשך זמן ארוך יותר, ואולי אף לקבל עונש מאסר בפועל למשך ימים ספורים.

      התעללות במסגרת הצבא

      סוג נוסף של אלימות שדי ייחודי לצבא, הוא מה שמכונה בסלנג המשפטי הצבאי "התעללות". הדבר קורה בעיקר כאשר מגיעים חיילים חדשים ליחידה,

      ואז החיילים הוותיקים יותר (שככל הנראה, עד אז היו הם החיילים החדשים וה"צעירים" ביותר ביחידה), עורכים "טקס חניכה" כדי להדגיש בפני החיילים החדשים שהאחרונים נחותים מהם (לכאורה, כמובן).

      הדבר בא לידי ביטוי במעשים משפילים ומבזים למדי.

      עבירות אלימות בצבא

      הצבא מתייחס לאלימות שכזו בחומרה רבה, שכן המניעים למעשי אלימות שכאלה הם רק כבוד והיררכיה.

      העונש בגין עבירות התעללות הוא, בעיקרון, 3 שנות מאסר, אך אם ההשפלה היא קיצונית למדי שכוללת פגיעה פיזית שגובה מחיר ממושא ההתעללות, העונש בגין עבירה זו יכול להגיע ל-7 שנות מאסר.

      האם כל פעולה אלימה בצבא מהווה עבירה?

      חשוב לזכור, שבסופו של דבר הצבא קיים כדי שנוכל להילחם כראוי מול אויבינו. ראשי התיבות של צה"ל הם צבא הגנה לישראל, ולפעמים הדרך היחידה להגן עלינו היא באמצעות התקפה.

      לכן, נשאלת השאלה, האם כל פעולה אלימה בצה"ל מהווה עבירה?

      התשובה לכך שלילית. לא זו אף זו, פעולה אלימה יכולה שלא להוות עבירה גם אם הקורבן לא מוגדר כאויב.

      אם חייל צריך לעכב גורם ביטחוני, או אם יש לאזוק חייל לפי הדין הצבאי, או אם מופעלת כלפי חייל אלימות פיזית וכדי להגן על עצמו הוא מנטרל את האיום – כל אלה פעולות אלימות, לכאורה, אך הן אינן מהוות עבירה, והנוקט בפעולות אלה לא מועמד לדין.

      לסיכום, סוגי האלימות המרכזיים בצה"ל הם אלימות פיזית ואלימות מילולית (סוגי אלימות אלה הם גם המרכזיים מחוץ לצה"ל), וכן התעללות – סוג אלימות שדי ייחודי לצה"ל.

      מעשה אלימות מכל אחד מסוגים אלה מהווה לרוב עבירה, שמבצעה עשוי למצוא את עצמו במאסר.

      ואולם, חשוב לזכור שלא כל פעולה אלימה בצה"ל מהווה עבירה, שכן עקב העובדה שצה"ל הוא גוף מזוין, ישנם מקרים בהם צריך להפעיל כוח.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף