Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    עבירות מין בצבא – 10 שאלות ותשובות נפוצות

    עבירות מין בצבא - 10 שאלות ותשובות נפוצות

    תוכן עניינים

    אילו פעולות מהוות עבירות מין בצבא?

    עבירות מין בצבא הן:

    • כלל עבירות המין שמצויות בחוק העונשין, התשל"ז-1977
    • עבירות פגיעה בפרטיות (בניגוד לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981) אשר נעשות על רקע מיני
    • הטרדה באמצעות אמצעי תקשורת על רקע מיני
    • התנהגות שאינה הולמת בצבא על רקע מיני

    וכמובן, הטרדה מינית:

    • הצעות שמכילות אופי מיני, ומוצעות באופן חוזר ונשנה למרות שהמטריד יודע שהניצע לא מעוניין בהן
    • התייחסויות חוזרות ונשנות שמתמקדות במיניות הניצע, על אף שהאחרון הבהיר למטריד שהוא לא מעוניין בהן
    • פרסום סרט/הקלטה/תמונה שמתמקד/ת במיניות של אדם, שלא הסכים לפרסום, שעלול להשפיל ו/או לבזות אותו
    • התייחסות משפילה ו/או מבזה בנוגע למין, לנטייה המינית או למיניות של אדם
    • סחיטה באיומים כפי שמגדיר זאת סעיף 428 לחוק העונשין, כאשר אדם דורש מאחר לבצע פעולה שמכילה אופי מיני
    • מעשה מגונה כפי שמגדירים זאת סעיפים 349-348 לחוק העונשין.

    מדוע ההתייחסות לעבירות מין בצבא היא נפרדת מההתייחסות ליתר עבירות המין?

    ההתייחסות לעבירות מין בצבא היא נפרדת מההתייחסות ליתר עבירות המין משום שבצבא קיימת מסגרת מיוחדת של היררכיה, ולכן עבירות המין בצבא, אינן מוגדרות כעבירות מין בלבד,

    אלא גם כעבירות ניצול יחסי מרות בין מפקד לבין פקוד.

    גם אם על פניו נראה שהפקוד נתן את הסכמתו לתקשורת מינית כלשהי מצד המפקד, לא ניתן להוכיח שהסכמתו הייתה חופשית, שכן ייתכן שהוא הסכים לכך כי לא הייתה לו ברירה,

    מפקדו הכריח אותו לעשות כן ואיים שאם לא יעשה כן, יינקטו צעדים משמעתיים חמורים כנגדו. לכן, החוק נוטה לטובת הפקוד, מגדיר כל פעולה שכזו כאסורה והמפקד מואשם בביצוע עבירת מין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהי שכיחות התופעה של עבירות מין בצבא?

      שכיחות התופעה של עבירות מין בצבא היא גבוהה. לא זו אף זו, משנה לשנה כמות עבירות המין בצבא עולה בעשרות אחוזים.

      ייתכן שהסיבה לכך היא שמשנה לשנה יותר ויותר חיילים לא מהססים להתלונן על מקרים שכאלה, או שכיום ההתייחסות לעבירות המין היא רחבה יותר מבעבר, אך בכל מקרה מדובר בכמות גבוהה ומטרידה.

      מבחינה מספרית, בכל שנה מוגשות בממוצע 1000 תלונות על פעולות בעלות אופי מיני שהתרחשו במסגרת הצבא, ו-560 תלונות על פעולות שכאלה שהתרחשו בזמן שהחיילים נמצאו בביתם.

      כמו כן, לאחרונה, ערך צה"ל סקר בקרב אלפי חיילות וקצינות, מתפקידים שונים בצה"ל וכן מרקעים שונים, וכל חיילת מתוך 6 חיילות הצהירה שהיא הוטרדה מינית במהלך שירותה הצבאי.

      מה צריך לעשות מי שמהווה קורבן לעבירות מין בצבא?

      כל חייל שמהווה קורבן לעבירות מין בצבא, בין אם בהווה ובין אם בעבר, יכול לפנות למפקדו ולהתלונן על כך.

      חיילים רבים לא מרגישים בנוח לעשות כן, ולכן הם יכולים לפנות למהו"ת – מרכז התמודדות ותמיכה לנפגעי הטרדות ותקיפות מיניות. ניתן גם לפנות לקב"ן – קצין בריאות הנפש שיכול ואף צריך להפנות את אותו קורבן לגורמי סיוע שונים.

      עבירות מין בצבא - 10 שאלות ותשובות נפוצות

      החייל יכול לפנות גם למצ"ח, וגם אם הוא מהווה/היווה קורבן לעבירות מין שלא במסגרת הצבא – הוא יכול לפנות ישירות ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר.

      כמו כן, עבירות מין יכולות לגרום לנזקים – גופניים ובעיקר נפשיים. חייל שמוכיח שעקב העובדה שהוא היווה קורבן לעבירות מין בצבא, נגרמו לו נזקים שכאלה – הוא יכול לתבוע פיצויים מהמטריד.

      בנוסף, אם לחייל נגרמה נכות גופנית או נפשית עקב עבירות המין שהוא היווה קורבן להן – הוא יכול לבקש ממשרד הביטחון שיכיר בו כנכה צה"ל.

      כיצד מטפלים בעבירות מין בצבא?

      עבירות מין, בצבא ובכלל, הן עבירות פליליות. לכן, כשמוגשות ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר תלונות בגין עבירות מין – ניתן להעמיד לדין בפני בית דין צבאי כל חייל הנאשם בביצוע עבירות שכאלה.

      כל עבירת מין היא חמורה ואסורה, אך חייל שנאשם בעבירת מין שהצבא לא רואה אותה כחמורה ביותר, עומד לדין משמעתי ומשפטו מנוהל על ידי קצין שהוסמך לשפוט במקרים של עבירות מין בצבא.

      אם החייל שמואשם בעבירת מין הוא איש קבע, ובסופו של דבר הוא מורשע, ניתן להשעותו מתפקידו או להדיחו ממנו, ואף לשחרר אותו מצה"ל תוך פגיעה בזכויותיו, לרבות הורדה בשכרו.

      כמו כן, על מפקדי פיקודים וזרועות למנות אחראים למעקב אחר הטרדות מיניות בצה"ל ולטיפול בהן. כמו כן, הצבא מקיים קורסים והדרכות בנושא, במטרה להפחית ואף למנוע את תופעת ההטרדות המיניות בצה"ל.

      זומנתי לחקירה במצ"ח בחשד לביצוע עבירת מין בצבא, אך לא ביצעתי כל עבירה שכזו – מה חשוב שאעשה?

      חשוב שכל חייל שזומן לחקירה במצ"ח בחשד לביצוע עבירת מין בצבא יפנה לעורך דין פלילי בעל התמחות בדין הצבאי, שכן הצבא מתנהל באופן שונה מיתר הגופים בישראל.

      דעה רווחת היא שאם החייל לא ביצע את עבירת המין המיוחסת לו, אין כל סיבה שיפנה לעורך דין, שכן הוא יכול בקלות לשכנע את החוקרים שלא ביצע עבירה זו.

      בפועל, לא כך הדבר. החוקרים במצ"ח מפעילים על הנחקרים לא מעט "תרגילי חקירה", במטרה להפליל את הנחקרים ולסבך אותם, כך שלא תמיד ניתן להוכיח שהחייל לא ביצע את אותה עבירה.

      לכן חשוב שכל חייל שזומן לחקירה במצ"ח בחשד לביצוע עבירת מין בצבא, יפנה לעורך דין.

      הגשתי תביעה על עבירת מין בצבא – מה הפיצויים שאוכל לקבל?

      כאמור, כדי לקבל פיצויים כספיים, יש להוכיח שעבירת המין גרמה לנזקים, גופניים או נפשיים. סכומים אלה נקבעים בהתאם לחומרת המקרה (למרות שכאמור, כל עבירת מין, בצבא ומחוצה לה, היא חמורה ואסורה), והם יכולים להגיע עד לסכום של מאות אלפי שקלים.

      כמו כן, כאמור, אם לחייל נגרמה נכות גופנית או נפשית עקב עבירות המין שהוא היווה קורבן להן – הוא יכול לבקש ממשרד הביטחון שיכיר בו כנכה צה"ל. אם משרד הביטחון אכן מכיר בכך, החייל מקבל קצבה קבועה ואת ההטבות הנלוות לנכות שמקורה בשירות בצה"ל.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדוע חשוב לפנות לעורך דין צבאי בהגשת תביעה על עבירת מין בצבא?

        כמו שחשוב שכל חייל שזומן לחקירה במצ"ח בחשד לביצוע עבירת מין בצבא, גם אם לא ביצע עבירה שכזו, יפנה לעורך דין לענייני צבא – כך חשוב לא פחות שגם מי שמגיש תביעה על עבירת מין בצבא יעשה כן.

        הסיבה לכך היא שהתנהלות הצבא שונה מהתנהלות יתר הגופים בישראל, ועורך דין בעל התמחות בצבאי יודע כיצד נכון לפעול מול צה"ל כדי שהנושא יטופל באופן הטוב ביותר.

        בנוסף, עורך הדין יכול וצריך להציג בפני החייל את כל הזכויות שייתכן שמגיעות לו – קצבה חודשית, טיפולים נפשיים וכדומה.

        האם תביעה בגין עבירת מין בצבא יכולה להיות מוגשת כנגד צה"ל?

        כאמור, חייל שנגרמה לו נכות גופנית או נפשית עקב עבירת מין שבוצעה כלפיו, יכול לבקש ממשרד הביטחון שיכיר בו כנכה צה"ל. בקשה זו נחשבת לתביעה כנגד צה"ל.

        נטל הוכחת הנזק ואף עבירת המין עצמה, מוטל על אותו חייל. כמו כן, תביעה להכרה כנכה צה"ל מתיישנת כאשר עוברות 3 שנים מיום השחרור מצה"ל.

        האם לדרגת הנאשם יש השפעה על הסיכוי שיוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת מין בצבא?

        הדבר כלל לא צריך להיות כך, אך בפועל נראה כי התשובה לכך חיובית. 15% מהתלונות בגין עבירות מין בצבא מוגשות כנגד קצינים בדרגת סג"מ-רס"ן, אך רק 5% מכתבי האישום שהוגשו הם כנגד קצינים שכאלה.

        בנוסף, 3% מהתלונות בגין עבירות מין בצבא מוגשות כנגד קצינים בדרגת סא"ל ומעלה, אך נכון לכתיבת שורות אלה, לא הוגש כנגדם ולו כתב אישום אחד.

        ההנחה שלדרגת הנאשם יש השפעה על הסיכוי שיוגש נגדו כתב אישום בגין עבירת מין בצבא, מתחזקת כאשר מתברר ש-51% מהתלונות בגין עבירות מין בצבא מוגשות כנגד חיילים זוטרים, ו-80% מכתבי האישום שהוגשו הם כנגד חיילים שכאלה.

        באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

        לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

          מידע חשוב נוסף