Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    עורך דין לענייני צבא

    מאמר זה יספק את כל המידע באשר לעורך דין צבאי – הגורם שאליו צריך לפנות כל חייל, בין אם בשירות סדיר ובין אם בשירות קבע, אשר עומד בפני תביעה בבית המשפט הצבאי.

    עורך דין לענייני צבא

    תוכן עניינים

    עורך דין צבאי – מיהו?

    עורך דין צבאי הוא עורך דין שמתמחה בהוראות ובחוקי צה"ל, וכן בחוקי השיקום של מדינת ישראל. אמנם, מהמינוח "עורך דין צבאי", ניתן אולי להבין כי מדובר בעורך דין שמשרת ו/או עובד בצה"ל, אך בפועל, לא כך הדבר.

    מדובר בעורך דין "רגיל", קרי עורך דין אזרחי, אשר מתמחה בדיני צבא וביטחון. לרוב, עורך דין צבאי הוא עורך דין שעבד בעברו בשירות המדינה – כלומר בפרקליטות צבאית או אזרחית.

    חוק שירות ביטחון מחייב את צה"ל לגייס כל אזרח בגיר שהפרופיל הרפואי שלו הוא 45 או יותר, לשירות חובה ולשירות מילואים.

    אדם שלא מתגייס לשירותים אלה ללא כל הצדקה, צפוי להיענש באופן חמור.

    כלומר, כל אזרחי המדינה שמשרתים בצה"ל, או שירתו בעבר בצה"ל, כפופים לחוקים צבאיים וביטחוניים. בחוקים אלה, כאמור, מתמחה עורך דין צבאי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      סמכויתיו של עורך דין צבאי

      עורך דין צבאי, ורק הוא, רשאי לייצג חייל בהליך משפטי בבית הדין הצבאי.

      ערכאה זו דנה בעבירות פליליות, הן כאלה שאמנם יכולות להתרחש במסגרת הצבאית אך לא ייחודיות לצה"ל (כמו שימוש בסמים או עבירות מין), והן כאלה שייחודיות לצה"ל (כמו משחק אסור בנשק).

      צה"ל רואה בביצוע עבירות פליליות דבר חמור ביותר, ולכן מקרים אלה לא מטופלים על ידי היחידה הספציפית, אלא מוגש לבית הדין הצבאי כתב אישום כנגד החיילים שלכאורה ביצעו את אותן עבירות.

      בית הדין הצבאי יכול לגזור עונשי מאסר כנגד אותם חיילים, ובאופן כללי סמכויות ערכאה זו מקבילות לסמכויות בית המשפט האזרחי, אך כאמור, רק עורך דין צבאי רשאי לייצג את החיילים בבית הדין הצבאי.

      לעומת זאת, בעבירות משמעת, המטופלות על ידי היחידה הספציפית (על פי "הדין המשמעתי"), לעורך דין צבאי אין סמכות לייצג חיילים, שכן לא מדובר בהליכים פליליים.

      אף על פי כן, עורך דין צבאי יכול להכין חיילים לקראת הדין המשמעתי, ולהסביר להם כיצד עליהם לפעול כדי שההליך יסתיים בצורה הטובה ביותר מבחינתם, אך כאמור, לא לייצג אותם.

      האם ניתן לפנות לעורך דין צבאי באשר לתביעות כנגד צה"ל ו/או משרד הביטחון?

      חשוב לדעת שהסמכות לפנות לעורך דין צבאי היא לא רק של חייל העומד לדין פלילי בבית הדין הפלילי, אלא שניתן לפנות לעורך דין צבאי גם באשר לתביעות כנגד צה"ל ו/או משרד הביטחון.

      רבות מתביעות אלה מוגשות על ידי חייל, קצין, נגד או אזרח עובד צה"ל, שמעוניין שמשרד הביטחון יכיר בו כנכה צה"ל, למשל עקב נכות גופנית שנגרמה לו כתוצאה מאופי שירותו, או עקב נכות גופנית או נפשית שנגרמה לו עקב עבירת מין שבוצעה כלפיו.

      יש לציין, שנטל הוכחת הנזק ואף נטל הוכחת האירוע שלכאורה גרם לנזק – מוטלים על החייל עצמו.

      במקרים נוספים, תביעות אלה מוגשות על ידי אנשי קבע, שביניהם לבין שלטונות הצבא מתעוררת מחלוקת באשר לתקופת השירות שמופיעה בחוזה שעליו חתמו הצדדים.

      במקרים כאלה, שלרוב מתאפיינים בזה שאיש הקבע מעוניין להשתחרר מהצבא, וזה מתנגד לכך – יכול עורך דין צבאי לייצג את אנשי הקבע אם אכן מוגשת תביעה משפטית בנושא, או להצליח להגיע להסכמה בין הצדדים.

      תפקידו של עורך דין צבאי בנושא אי-שירות בצבא

      ישנם לא מעט חיילים בצה"ל, ולמעשה גם בכל צבא אחר בעולם, שללא כל היתר – לא מתייצבים לשירות. חיילים שעושים זאת מלכתחילה, נקראים "עריקים", וחיילים שעושים זאת באמצע שירותם, נקראים בתחילה "נפקדים", ולאחר זמן מה נקראים "עריקים" גם כן.

      תפקידו של עורך דין צבאי במקרים כאלה הוא למצוא פתרון מתאים למצבם, או לפעול בצורה שתגרום לכך שעונשו של אותו חייל יהיה קל.

      בנוסף, עורך דין צבאי יכול לסייע לחיילים לקבל פטור משירות צבאי על רקע רפואי (ולא נפשי – שכן הדבר יכול לפגוע בחייל בעתיד ולהקשות עליו בקבלת רישיונות מסוימים, או בלהתקבל לעבודות בשירות המדינה).

      חשיבותו של עורך דין צבאי

      בכל עניין צבאי הדורש פנייה לעורך דין, חשוב לפנות לעורך דין צבאי ולא לעורך דין אזרחי. הסיבה לכך היא שעורך דין צבאי מכיר את כל פקודות וחוקי הצבא, וכן יודע כיצד המערכת המשפטית הצבאית מתנהלת ואיך כל חייל צריך לפעול מולה כדי להשיג את מבוקשו.

      עורך דין אזרחי שאינו צבאי, לא מכיר את פקודות וחוקי הצבא, שכן הם שונים לחלוטין מסדרי הדין האזרחי, ולכן הוא לא יכול לייצג חייל, ובפרט לא מול גורמים צבאיים.

      עורך דין לענייני צבא

      כיצד יש לבחור עורך דין צבאי?

      בחירת כל עורך דין, ובפרט עורך דין צבאי, צריכה להתבצע ביסודיות רבה. לכן, יש לוודא מספר דברים לגבי עורך הדין הצבאי הפוטנציאלי. למשל, כאמור, עורך דין צבאי מכיר, או לפחות צריך להכיר היטב, את כל פקודות וחוקי הצבא ויודע, או לפחות צריך לדעת, כיצד המערכת המשפטית הצבאית מתנהלת.

      הדרך הטובה ביותר להכיר את כל פקודות וחוקי הצבא ולדעת איך מתנהלת המערכת המשפטית הצבאית, היא לשרת בפרקליטות הצבאית. לכן, יש לוודא שעורך הדין הצבאי הפוטנציאלי שירת בפרקליטות הצבאית – בין אם בסדיר, בין אם בקבע ובין אם במילואים.

      בנוסף, לוותק ולניסיון של עורך הדין יש חשיבות רבה. לכן, חשוב לבקש המלצות מלקוחות קודמים שלו, ואף לבקש ממנו מאמרים שכתב בנושא משפט צבאי.

      אין להסתפק רק בדברים שאומר עורך הדין הפוטנציאלי בעצמו. מומלץ לחפש את שמו ב"גוגל" ולוודא שאכן קיימת התאמה בין דבריו לבין תוצאות החיפוש, ושהוא אכן בעל ידע רב, ותק וניסיון בתחום, וכן מומלץ על לקוחותיו.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף