Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    המדריך לעריק מצה"ל – סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי

    סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי מגדיר מה דינו של עריק מצה"ל:

    "חייל שנעדר משירותו בצבא מתוך כוונה שלא לחזור לשירות בצבא, דינו – מאסר שבע שנים; נעדר החייל משירותו בצבא בעת פעילות מבצעית או פעולה קרבית של יחידתו, מתוך כוונה שלא לחזור לשירות בצבא, דינו – מאסר עשר שנים".

    המדריך לעריק מצה"ל - סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי

    מאמר זה יציג את כל מה שחשוב שיידע כל עריק מצה"ל, או כל מי ששוקל להיות עריק מצה"ל.

    תוכן עניינים

    עריקות מצה"ל היא עבירה פלילית

    עריקות מצה"ל, קרי היעדרות משירות צבאי ללא כל אישור לתקופה שעולה על שלושה שבועות, מהווה עבירה פלילית לכל דבר, ולכן הרשעה בעבירת עריקות מצה"ל גוררת אחריה רישום פלילי.

    במקרים מסוימים, הרישום הפלילי הוא מופחת, כלומר נמחק באופן אוטומטי כעבור 5 שנים מיום ההרשעה, ובמקרים אחרים, הרישום הפלילי הוא מלא, כלומר נשאר לחייל למשך 17 שנים.

    רישום  פלילי מלא יכול להשפיע באופן משמעותי על חייו של החייל העריק.

    למשל, להקשות על השתלבותו בשוק העבודה: מקומות תעסוקה רבים מבקשים מהמועמד את תעודת היושר שלו, או שהוא צריך להצהיר, באמצעות חתימה, שהוא מאפשר למעסיקים הפוטנציאליים שלו לעיין ברישומו הפלילי.

    מקומות עבודה רבים לא מעסיקים אנשים בעלי רישום פלילי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יש לציין, שישנם מקרי עריקות שמטופלים על ידי היחידה הספציפית של החייל העריק, ואז האחרון נשפט בדין משמעתי. אם חייל עריק נשפט בדין משמעתי, ולא בבית דין צבאי, אין לחייל רישום פלילי.

      לכן, חשוב שחייל עריק יבחר בתבונה עורך דין לענייני צבא וביטחון, כדי להגביר את הסיכוי שלא יהיה לו רישום פלילי, או לכל הפחות לא רישום פלילי מלא, שכן כאמור, הדבר יכול להשפיע באופן משמעותי על המשך חייו.

      טרם התחלת בעריקות? אתה יכול להימנע מכך

      לכל עריקות בצה"ל יש סיבה כלשהי, מוצדקת או שאינה מוצדקת. לרוב, חייל לא נעדר משירותו ללא רשות מרצונו החופשי, אלא עקב בעיה מסוימת – מצב כלכלי קשה, בעיות רפואיות שלו או של מי מבני משפחתו, מצב נפשי קשה וכיו"ב.

      ואולם, חשוב לדעת שעקב השלכות הרישום הפלילי שגוררת אחריה הרשעה בעריקות, חשוב ואף ניתן להימנע מעריקות.

      למשל, ניתן להגיש תלונה לנציב קבילות חיילים ולהציג בפניו את המצב הבעייתי שלכאורה דורש עריקות.

      נציב קבילות חיילים בוחן את התלונה, ואם הוא מגיע למסקנה שהיא מוצדקת – הוא נותן הוראות ליחידה הספציפית של החייל, כדי שהמפקדים בה ישנו את המצב.

      כמו כן, ניתן לפנות לגורמי קצין פניות הציבור, שמנתבים את כל הפניות המגיעות אליהם לגורם הצבאי המתאים.

      בכל זאת התחלת בעריקות? זה מה שחשוב שתעשה

      כאמור, חשוב ואף ניתן להימנע מעריקות. עם זאת, גם אם חייל בכל זאת כבר התחיל בעריקות, הוא יכול לפנות לגורמים מסוימים, ואף חשוב שיעשה כן.

      אם, למשל, הסיבה לעריקות היא מצב רפואי או נפשי, ניתן לפנות לגורמי בריאות הנפש הצבאיים, במיוחד אם בידי העריק קיימים מסמכים רפואיים שמעידים על כך שהוא נמצא במצב מורכב.

      אם אין בידי העריק מסמכים שכאלה, ניתן וחשוב להתחיל בטיפול משפטי ובאיסוף של אותם מסמכים כבר בשלב העריקות (גם אם הסיבה לעריקות היא מצב כלכלי קשה או מצב משפחתי מורכב).

      זאת, כדי שכאשר העריק "ייתפס", ניתן יהיה להבין מה מצבו ואולי אפילו ניתן יהיה להצדיק את הסיבה לעריקות, וייתכן שעונשו של החייל יהיה פחות חמור מהעונש שהיה נקבע עבורו לולא המסמכים.

      חקירת עריק מצה"ל

      חקירה היא השלב הראשון שעומד בפני עריק מצה"ל לאחר שהוא נעצר. חקירה זו היא קצרה יחסית, מה שעל פניו חיובי, אך למעשה, עקב היות החקירה די קצרה, לנחקר לא ניתן זמן רב מדי להסביר מדוע הוא נעדר משירותו ללא רשות.

      לכן, חשוב שעריק מצה"ל יציין בחקירתו קודם כל את הדברים שעמדו ברקע להיעדרותו משירותו ללא רשות.

      המדריך לעריק מצה"ל - סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי

      אם העריק מוזהר בביצוע עבירת עריקה מצה"ל לפי סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי – חשוב שיפנה לעורך דין המתמחה בדיני הצבא והביטחון עוד בטרם הוא מדבר בחקירה,

      שכן עקב נסיונו הרב והיכרותו העמוקה עם המערכת הצבאית, יודע עורך הדין הצבאי כיצד להתנהל כדי שכתב האישום שיוגש כנגד החייל לא יהיה לפי סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי (עבירת עריקה),

      אלא לפי סעיף 94 לחוק זה (עבירת היעדרות משירות), שחומרתו פחותה יותר: "חייל שנעדר משירותו בצבא, או מהמקום שהוא חייב כדין להימצא בו אותה שעה, דינו – מאסר שלוש שנים, אלא אם הוכח כי היה לו היתר או הצדק סביר אחר לכך".

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף