Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    כמה זמן תשב בכלא על סמים בצבא

    מערכת המשפט הצבאית ומערכת המשפט האזרחית, שונות זו מזו באופן משמעותי. ישנן עבירות שמערכת המשפט הצבאית מתייחסת אליהן באופן חמור הרבה יותר מזו האזרחית, למשל עבירות סמים: אזרח שנתפס מריחואנה, לא צפוי להיענש, ולבטח לא בחומרה, אך חייל שנתפס מעשן מריחואנה, דווקא צפוי להיענש בחומרה, ואולי אף לשבת בכלא. מאמר זה יסביר, בין היתר, כמה זמן יושבים בכלא על סמים בצבא.

    כמה זמן תשב בכלא על סמים בצבא

    תוכן עניינים

    כיצד צה"ל אוכף את השימוש בסמים?

    צה"ל אוכף בתדירות גבוהה למדי את השימוש בסמים. לעתים קרובות מאוד, נדרשים חיילים לבצע בדיקת דם או בדיקת שתן, שכן אלה יכולות לאתר שרידי סמים.

    סעיף 127א לחוק השיפוט הצבאי קובע שחייל שמסרב לבצע בדיקת דם או בדיקת שתן למרות שנצטווה לעשות כן, צפוי לקבל עונש של שנתיים מאסר.

    חשוב להדגיש שניתן לחייב חייל לבצע בדיקת דם או בדיקת שתן (או למסור דגימת דם או דגימת שתן) רק בקרים שבהם מוצא צו קש"ב, החתום על ידי קצין שיפוט בכיר.

    כמו כן, לא תמיד ניתן להוציא צו שכזה. בנוסף, במקרים מסוימים, חייל המסרב לבצע בדיקת דם או בדיקת שתן לא נשפט בבית דין צבאי, אלא רק בדין משמעתי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה בוחנת מערכת המשפט הצבאית כדי לקבוע כמה זמן יישב חייל בכלא על סמים?

      החוק לא קובע כמה זמן יש לשבת בכלא על סמים בצבא. מערכת המשפט הצבאית בוחנת כל מקרה לגופו, ומתחשבת במספר שיקולים, למשל:

      • חומרת העבירה
      • היקף הראיות שבידיה
      • תפקודו הצבאי של החייל בעת שירותו
      • מצבו האישי של החייל
      • יחס החייל למעשיו – האם הוא מביע חרטה עליהם? האם הוא מכחיש שביצע אותם?

      מכיוון שמערכת המשפט הצבאית מתחשבת בלא מעט שיקולים בקביעתה כמה זמן יישב כל חייל בכלא על סמים, יכולים להיות מקרים בהם נקבע שהחייל יישב בכלא שבועות ספורים, ויכולים גם להיות מקרים בהם נקבע שהחייל יישב בכלא שנים ארוכות.

      לצד זאת, יש לציין שבשנים האחרונות, קיימת מדיניות שמאפשרת קיום הסדר בין חיילים שביצעו עבירות של צריכה או שימוש (עד 4 פעמים) בסמים קלים, לבין הפרקליטות הצבאית.

      אז, החייל מתחייב לסעיפים שנמצאים בהסדר ואז לא מוגש כתב אישום כנגדו. עם זאת, חשוב להבהיר שהצבא מתנגד לכל שימוש בכל סוגי הסמים, ומנסה למגר תופעה זו ככל האפשר.

      כלומר, למרות שיכול שלא להיות מוגש כתב אישום כנגד חייל שביצע עבירת צריכה/שימוש עד 4 פעמים בסמים קלים, הצבא דוחה מכל וכל ביצוע עבירות מסוג זה.

      סמים בצבא – מה ההשלכות?

      חייל המרושע בביצוע עבירת סמים לא צפוי רק לשבת בכלא. הרשעה בביצוע עבירת סמים גוררת גם רישום פלילי, שנשאר לחייל גם לאחר שהוא משתחרר מהצבא.

      הדבר יכול, למשל, להקשות על השתלבותו בשוק העבודה: ישנם מקצועות מסוימים, בעיקר ניהוליים, שאנשים שיש להם רישום פלילי כלל לא יכולים לעסוק בהם,

      וכן ישנם מקומות עבודה שמבקשים מהמועמד את תעודת היושר שלו, או שדורשים ממנו לחתום על כך שהוא מאשר למעסיקיו הפוטנציאליים לעיין ברישומו הפלילי.

      כמה זמן תשב בכלא על סמים בצבא

      כמו כן, רישום פלילי בגין סמים בצבא יכול שלא רק להקשות על החייל לאחר שחרורו אלא אף להקדים את שחרורו, אם החייל מובא לפני ועדת סמים וזו מגיעה למסקנה שהוא לא מתאים להמשך שירות צבאי.

      כמו כן, ישנם מקרים שבהם הרשעה בגין עבירת סמים בצבא גורמת לשלילת רישיון הנהיגה הצבאי של החייל, ולעתים גם האזרחי.

      לסיכום, התשובה לשאלה "כמה זמן יושבים בכלא על סמים בצבא" תלויה במספר גורמים, כמו חומרת העבירה, היקף הראיות שבידי מערכת המשפט הצבאית, תפקודו הצבאי של החייל בשירותו, מצבו האישי וכן יחסו למעשיו.

      חיילים רבים יכולים למצוא עצמם יושבים בכלא על סמים בצבא, שכן אם הם השתמשו/משתמשים בסמים, רוב הסיכויים שהדבר יתגלה ואף במהרה,

      שכן לעתים קרובות מאוד דורש צה"ל מחייליו לבצע בדיקת דם או בדיקת שתן – בדיקות שיכולות לאתר שרידי סמים.

      בנוסף, ישיבה בכלא היא לא ההשלכה היחידה של הרשעה בביצוע עבירות סמים בצבא. הרשעה שכזו גוררת רישום פלילי שנשאר לחייל גם באזרחות, ויכול להקשות עליו, למשל, בקבלה למקומות עבודה.

      כמו כן, הדבר אף יכול לגרום לשחרורו המוקדם של החייל מצה"ל, ולשלילת רישיון הנהיגה הצבאי ואולי גם האזרחי של החייל.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף