Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    מהו מעצר צבאי (מדריך משפטי)

    במהלך שירותו של אדם בצבא, בין אם בשירות חובה או קבע, הוא נתון למערכת משפטית הנוספת למערכת החלה עליו כאזרח המדינה. מערכת דינים זו כוללת עבירות אשר ייחודיות לשירות הצבאי דוגמת נפקדות, עריקות, התנהגות שאינה הולמת חייל בצה"ל וכיוצא באלה.

    מהו מעצר צבאי (מדריך משפטי)

    אכיפת עבירות אלו ועבירות פליליות נוספות המנויות בחוק העונשין, כאשר הם מבוצעות במסגרת הצבא או בזיקה לשירות הצבאי, נאכפות על ידי המשטרה הצבאית החוקרת. אחד הכלים של המשטרה בעת ביצוע חקירה של חייל שביצע עבירה, הוא מעצר צבאי.

    תוכן עניינים

    מהי המשטרה הצבאית החוקרת?

    המערכת הצבאית ייחודית בשל מרכיבים רבים המאפיינים אותה וכללים הנוגעים אך ורק למי שמשרתים בה. כך, חיילים נדרשים לשמור על הופעה ייצוגית, לציית לפקודות, להתייצב לשירות בכל עת, לנהוג בהתאם לקוד אתי מוגדר, וזאת לצד החובה לשמור על חוקי המדינה החלים על כל אזרחית ואזרח.

    האכיפה של מערכת כללים ייחודית זו נעשית על ידי המשטרה הצבאית, המורכבת מיחידות שונות שמטרתן המשותפת היא לאכוף את הוראות חוק השיפוט הצבאי ויתר נהלי הצבא הפנימיים. בדומה למשטרה האזרחית, גם במשטרה הצבאית קיים אגף המוקדש לחקירות ששמו המשטרה הצבאית החוקרת או בראשי תיבות – מצ"ח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהן סמכויות מצ"ח בעת ביצוע חקירה?

      על פי חוק השיפוט הצבאי, למצ"ח יש את כל הסמכויות הנתונות לשוטר אזרחי בעת שהיא חוקרת עבירות שבוצעו על ידי חיילים. יצוין כי סמכותה של מצ"ח אינה נוגעת לאזרחים שאינם עובדי צה"ל ובמקרה שבו שוטר צבאי עוצר אזרח, עליו להעבירו ללא דיחוי לטיפול המשטרה האזרחית. אלו הסמכויות המרכזיות של מצ"ח:

      1. לעכב או לעצור חייל שיש חשד כי ביצע עבירה.
      2. לעצור חייל שניתנה לגביו פקודת מעצר.
      3. לחקור חייל על מנת לאפשר לו להשמיע גרסתו ביחס לחשדות המופנות כלפיו.
      4. סמכות לערוך חיפוש על גופו ובחפציו של חייל.
      5. לפנות לבית דין צבאי על מנת להוציא צווים שונים בהם צווי מעצר וצווי חיפוש.

      מהו מעצר צבאי?

      הסמכות לבצע מעצר נתונה לחוקרי מצ"ח באופן זהה לסמכויות הנתונות לחוקרי המשטרה האזרחית. ראשית מעצרו של חייל הוא בהובלתו ממקום המצאו למתקן מעצר מאובטח. לצבא מתקני מעצר וחקירה המיועדים להחזקת חיילים שחשודים בביצוע עבירות, נאשמים בביצוע עבירות וגם כאלו אשר הורשעו בביצוע עבירות צבאיות או פליליות בעודם חיילים.

      לקצין משטרה צבאית שהוסמך לכך יש הסמכות לעצור חייל לתקופה של עד 48 שעות, ולאחר מכן, במידה שקיימת כוונה להאריך את מעצר החייל לפרקי זמן נוספים, על מצ"ח לפנות לבית דין צבאי בבקשה להארכת המעצר. במקרה שבו מוגש כתב אישום לבית דין צבאי, באפשרות בית הדין להורות על מעצר הנאשם למשך ההליך נגדו.

      מעצרו של חייל הוא בהובלתו ממקום המצאו למתקן מעצר מאובטח

      מה ניתן לעשות במקרה של מעצר צבאי?

      מצ"ח אמנם נהנית משלל סמכויות אכיפה הנתונות לה מכוח חוק השיפוט הצבאי, אולם לצד סמכויות אלו, מחובתה לשמור על מספר זכויות הנוגעות לחייל החשוד בביצוע עבירה. אחת מחובות אלו היא לאפשר לנחקר להתייעץ עם עורך דין לענייני צבא טרם חקירתו. זכות זו מאפשרת לחייל לקבל חוות דעת מצד עו"ד המתמחה במשפט צבאי אשר ישרטט עבורו קו הגנה מיטבי.

      גם בהמשך ההליך, ככל שהמשטרה הצבאית חפצה בהארכת מעצרו של החייל החשוד בעבירה או נאשם בביצועה, באפשרות עו"ד צבאי המייצג אותו לבקש מבית הדין להורות על השמתו במעצר פתוח חלף מעצר סגור במתקן מעצר. מעצר פתוח מהווה אמצעי הגבלת חירות שפגיעתו פחותה היות שהוא מאפשר תנועה חופשית יותר במתקן צבאי מוגדר.

      חייל הניצב בפני אפשרות של מעצר צבאי נדרש לייצוג מיטבי

      אדם המשרת בצבא עשוי למצוא עצמו בחקירה של מצ"ח מסיבות הקשורות לשירותו כגון עריקות או התנהגות בלתי הולמת החורגת מחוקי הצבא ונהליו, כמו גם מחמת ביצוע עבירות פליליות קלאסיות כגון שימוש או סחר בסמים. כך או אחרת, התמודדות מול הליך של מעצר צבאי מחייב ייצוג על ידי עו"ד צבאי מיומן ומנוסה החל מהחקירה הראשונה והמשך בכל הליך הנערך בבית דין צבאי.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף