Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    זומנת לחקירה במצ"ח? 5 דברים שאתה חייב לדעת

    מצ"ח (ראשי תיבות של משטרה צבאית חוקרת) היא יחידה צה"לית שמבצעת חקירות משטרתיות בתוך הצבא. מאמר זה יציג חמישה דברים שכל מי שזומן לחקירה במצ"ח חייב לדעת.

    זומנת לחקירה במצ"ח? 5 דברים שאתה חייב לדעת

    תוכן עניינים

    יש לך זכות לפנות לעורך דין

    רבים מהמזומנים לחקירה במצ"ח הם חיילים צעירים, שמעולם לא זומנו לחקירה כלשהי בעבר. לכן, חשוב לדעת שלכל אדם שזומן לחקירה במצ"ח יש זכות לפנות לעורך דין לענייני צבא, וחשוב שיעשה כן.

    ייתכן שהזימון לחקירה במצ"ח הוא בגין עבירה פלילית, והרישום הפלילי בגינה עשוי להישאר גם לאחר שחרורו של החייל מצה"ל.

    חשוב להבהיר, שגם אם החייל לא ביצע את העבירה שבגינה הוא זומן לחקירה במצ"ח, חשוב שיפנה לעורך דין. המחשבה שחייל שלא ביצע את העבירה המיוחסת לו יכול לשכנע בקלות את החוקרים שהוא לא עשה כן, ולכן אין כל סיבה שיוועץ בעורך דין, היא שגויה לחלוטין.

    חוקרי מצ"ח מפעילים "תרגילי חקירה" על הנחקרים, למשל באמצעות שאילת אותה שאלה יותר מפעם אחת אך בניסוחים שונים, זאת בניסיון לחלץ מהנחקר תשובות שונות לאותה השאלה בעצם, ולסבך אותו.

    לפיכך, גם חייל שלא ביצע את העבירה שבגינה הוא זומן לחקירה במצ"ח, צריך להיוועץ בעורך דין, שהודות לידע הרב ולוותק שלו בתחום, יכול וצריך לייעץ לחייל כיצד להתנהל לפני החקירה ובמהלכה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אף אדם שקשור לחקירה במצ"ח הוא לא חבר שלך

      כאמור, חוקרי מצ"ח מפעילים "תרגילי חקירה" שונים על הנחקרים. חלק מאותם תרגילי חקירה, נעשים עוד בטרם החקירה. למשל, החוקרים יכולים לשבת ליד הנחקר מחוץ לחדר החקירות, בעוד הנחקר ממתין לחקירה,

      לשוחח איתו בשפה חברית למדי (למשל, לקרוא לו "אחי"), לשתות איתו, תוך ניסיון להתחבב עליו ולרכוש את האמון שלו.

      ישנם אף מקרים שהחוקרים מתחזים לנחקרים נוספים שזומנו לחקירה, ושואלים את הנחקר מדוע הוא זומן לחקירה, במטרה לחלץ ממנו מידע שעשוי להפליל אותו.

      חשוב שמרגע שאדם שזומן לחקירה במצ"ח יוצא מביתו לשם החקירה, ועד לרגע שבו הוא משוחרר מהחקירה, לא יצור חברויות עם אף אחד ולא ישתף אף אחד במידע אישי, פרט לעורך הדין שלו.

      כל מסרית מידע, ולו הזניח ביותר, יכולה בסופו של דבר לפעול לרעתו של הנחקר.

      חוקרי מצ"ח הם נגדך

      חוקרי מצ"ח לא שואפים לגלות שהנחקרים לא ביצעו את העבירות המיוחסות להם. נהפוך הוא, הם שואפים למצוא כמה שיותר ראיות כנגד כמה שיותר אנשים.

      לכן, חשוב לדעת שגם אם החוקרים לא צועקים, תוקפניים או באופן כללי מנסים להפחיד, אלא מדברים ב"גובה העיניים" ובאופן נעים – זה לא אומר שהם רוצים בטובת הנחקר.

      מדובר בעוד אחד מתרגילי החקירה שמפעילים החוקרים. חשוב לדעת שמרגע שאדם נעצר או מעוכב לחקירה, כל מה שהוא אומר מוקלט ו/או נרשם, במטרה "להפילו".

      חשוב שתראה לחוקרים שאתה רגוע

      אמנם, חקירה במצ"ח היא סיטואציה קשה ומלחיצה, על אחת כמה וכמה אם הנחקר מעולם לא נחקר בעבר. אך אף על פי כן, אדם שזומן לחקירה במצ"ח צריך להיות רגוע ולשמור על קור רוח למשך כל שלבי החקירה.

      חשוב לדעת שרוב החקירות לא מתנהלות על ידי חוקר אחד בלבד אלא על ידי שני חוקרים, שאחד מהם תוקפני יותר, יותר ישיר ואף יותר בוטה ומאיים מהחוקר השני.

      אמנם, כאמור, החוקרים הם אכן נגד הנחקר, אך לצד זאת, חשוב שהתוקפנות, הישירות והאיומים לא ישפיעו על הנחקר ולא ילחיצו אותו, וחשוב שהנחקר יידע שמדובר בעוד אחד מתרגילי החקירה שחוקרי מצ"ח מפעילים.

      אחד מהאירועים שמתרחשים בחקירות מצ"ח רבות, שעשויות לפגוע בקור הרוח של הנחקר הוא הצגת קלסר על ידי אחד החוקרים, שאומר לנחקר שאותו קלסר מכיל הרבה עדויות כנגדו.

      חשוב שגם מזה הנחקר לא יילחץ, שכן ייתכן שגם זה תרגיל חקירה שמפעילים החוקרים, במטרה להפחיד את הנחקר, או שהקלסר מכיל מידע מודיעיני, שכלל לא קביל בבית המשפט וככזה לא ניתן להשתמש בו כנגד הנחקר.

      זומנת לחקירה במצ"ח? 5 דברים שאתה חייב לדעת

      מלבד הזכות לפנות לעורך דין, יש לך עוד זכויות רבות

      זכות הנחקר לפנות לעורך דין היא כלל לא הזכות היחידה שעומדת בפניו.

      למשל, לנחקר יש זכות לשמור על זכות השתיקה, ולא להשיב לכל השאלות שהחוקרים שואלים אותו, כך שאם הוא חושב שכדאי שלא יענה על מה שנשאל – הוא יכול בהחלט לפעול כך.

      זכות נוספת שיש לנחקר היא לכתוב את כל מה שנאמר בחקירה, גם אם החוקר אומר לו שאין לו זכות שכזו. בנוסף, ישנם חוקרים שאומרים לנחקרים שחבריהם ליחידה הפלילו אותם.

      לנחקר שנאמר לו משפט שכזה, יש זכות לבקש לראות הוכחה לדבר.

      עקב הלחץ שתוקף את המזומנים לחקירה במצ"ח, הם כלל לא מודעים, במקרים רבים, לזכויות שיש להם, מה שהופך עבורם את החקירה במצ"ח לחוויה קשה אף יותר ממה שהיא בכל מקרה.

      המודעות לזכויות אלה היא חשובה ביותר, ועורך הדין יכול וצריך לעדכן את הנחקרים בדבר זכויות אלה.

      חשוב שהנחקרים יהיו לא רק מודעים לזכויות אלה, אלא גם שלא "יתקפלו" בפני החוקרים שאומרים להם שזכויות אלה כלל לא עומדות בפניהם.

      מדובר בזכויות שאכן מגיעות לנחקרים, והם צריכים להתעקש ולעמוד עליהן – עד שהם מקבלים אותן.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף