Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    האם חייל העומד לדין משמעתי זכאי לייצוג? (מדריך משפטי)

    הייצוג המשפטי הוא אחת מאבני היסוד של הזכות הבסיסית של כל אדם להליך הוגן – הליך בו יוכל לא רק להשמיע את גרסתו, אלא גם לעשות זאת בצורה מבוססת ידע תוך הסתייעות בבעל מקצוע בעל השכלה משפטית וניסיון בייצוג בהליכים משפטיים – עורך דין.

    עם זאת, נשאלת השאלה מה מקומו של הייצוג המשפטי במקרה של העמדת חייל לדין משמעתי. סוגייה זו נובעת מעצם מערכת היחסים המיוחדת בין חיילים למפקדיהם והצורך לנהל את הצבא בצורה יעילה תוך שמירה על משמעת גבוהה לשם עמידה במשימות ההגנה הלאומיות ושמירה על ביטחון וחיי החיילים הלוחמים בשורותיו.

    האם חייל העומד לדין משמעתי זכאי לייצוג? (מדריך משפטי)

    תוכן עניינים

    מהי מערכת הדינים החלה על חיילים בשירות צבאי?

    כל חייל אשר מתגייס לצבא ההגנה לישראל עם הגיעו לגיל הגיוס, ממשיך להיות נתון למערכת הדינים החלה על כל אזרח. לצד זאת, עם גיוסו לצבא מוחלת עליו מערכת דינים נוספת – חוק השיפוט הצבאי. מערכת דינים זו ייחודית לאלו המשרתים בצה"ל בסדיר, בקבע ובשירות מילואים, ואף על מי שנדרש להתייצב לשירות אך מסרב או מתחמק מלעשות כן.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תחולתו של חוק השיפוט הצבאי נוגעת למעשים אשר מבוצעים במסגרת הצבא כחלק מהשירות הצבאי, ולצד הוראות שונות הנוגעות לסדרי דין הוא כולל רשימה ארוכה של עבירות וציון העונש שניתן להטיל על מי שעבר אותן. לשם המחשה, אדם אשר תקף אדם אחר במהלך חופשה בביתו, צפוי לתת את הדין על כך בבית משפט פלילי אזרחי שכן עבירה זו נטולת זיקה לשירות הצבאי.

      מה ההבדל בין דין משמעתי צבאי לדין פלילי צבאי?

      חוק השיפוט הצבאי כולל מגוון רחב של עבירות שהעונשים הניתנים להטלה בגינן נעים בין חודשים בודדים, דרך מספר דו ספרתי של שנות מאסר מאחורי סורג ובריח ועד לעונש מוות במקרה של עבירת הבגידה. בעוד שהליך פלילי צבאי חל על כלל העבירות, ניתן לדון אדם בדין משמעתי רק בגין עבירות שהעונש בצדן אינו עולה על 3 שנות מאסר.

      ואולם, סוג העבירות אינו מהווה את רכיב השוני היחיד בין שני ההליכים. נקודת שוני משמעותית נוספת היא סוג העונשים שניתן להטיל. בעוד שבהליך פלילי צבאי ניתן להטיל מגוון רחב של עונשים, אלו העונשים היחידים שניתן להטיל בהליך משמעתי:

      • אתראה – עונש צופה פני עתיד בו ניתנת לנדון אזהרה לבל ישוב על מעשיו.
      • ריתוק – איסור יציאה מבסיס צבאי או אוניה לפרק זמן מוגבל של עד 35 יום.
      • נזיפה ונזיפה חמורה – עונשים שיש להם משקל באשר לאפשרויות קידום במהלך השירות.

      האם ניתן להיעזר בייצוג משפטי במסגרת הליך משמעתי?

      כפי שניתן לראות, טווח הפגיעה בחירות, בקניין ובשמו הטוב של חיי שעשוי להיגרם במהלך הליך משמעתי אינו דומה במידתו לטווח הפגיעה במסגרת הליך פלילי צבאי. זאת היות שבהליך צבאי פלילי ניתן לשלוח אדם למאסר ממושך, להטיל עליו קנס כבד ובמקרים של ביצוע עבירות חמורות דוגמת בגידה – אף ניתן להטיל עליו עונש מוות שהינו החמור שבעונשים.

      מסיבה זו, הליך פלילי צבאי נערך כמעט באופן גורף תוך ייצוג משפטי עבור הנאשם, בין אם באופן פרטי ובין אם מטעם הסנגוריה הצבאית. יחד עם זאת, אדם המוצא עצמו נאשם שלא בצדק במסגרת הליך משמעתי יכול לבקש כי הדיון בעניינו ייערך בפני בית דין צבאי ועל הגורם הדן אותו להעביר את בקשתו לעיון פרקליט צבאי. ככל שההליך יועבר לבית דין צבאי, קמה הזכות של החייל לייצוג משפטי.

      מה ערכו של ייצוג משפטי במסגרת הליך פלילי צבאי?

      במידה שבקשת החייל להעביר את הדיון בעניינו להליך בפני בית דין צבאי, תינתן בידי הסניגור האפשרות לעשות שימוש במספר כלים שיסייעו לחייל להציג את טענותיו בצורה מבוססת ומנומקת כדבעי. כך למשל, ככל שישנו חומר חקירה, באפשרות החייל וסניגורו לעיין בו. כמו כן, באפשרות החייל באמצעות סניגורו לנהל הליך הוכחות שבמסגרתו יוכלו להביא עדים ולהציג ראיות מטעמם.

      ייצוג במקרה של העמדה לדין משמעתי – בהתאם לשאלת הפגיעה

      הליך משמעתי צבאי אינו חל ביחס למעשים בעלי חומרה של ממש, ובסופו של יום מדובר בהליך שהענישה בו מוגבלת מאוד. עם זאת, אין פירוש הדבר כי העומד לדין משמעתי אינו זכאי להתמודד מול ההאשמה המופנית כלפיו תוך הסתייעות בייצוג משפטי. כך, ככל שחייל העומד לדין משמעתי סבור כי הפגיעה של הרשעה בהליך זה הינה משמעותית, באפשרותו לבקש כי עניינו יידון בפני בית דין צבאי בו יהיה מיוצג על ידי עורך דין לענייני צבא.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף