Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    מהו משפט צבאי ומה ההבדל בינו לבין משפט רגיל

    רבים חושבים כי מערכת השיפוט הצבאית מתנהלת בדיוק כמו מערכת השיפוט האזרחית ("הרגילה"), וההבדל היחיד בין שתי מערכות שיפוט אלה היא שמערכת השיפוט הצבאית, כשמה כן היא, מתנהלת רק במסגרת הצבא. בפועל, הדבר לא בדיוק כך. מאמר זה יסביר מהו משפט צבאי ומה ההבדל בינו לבית משפט רגיל.

    מהו משפט צבאי ומה ההבדל בינו לבין משפט רגיל

    תוכן עניינים

    מהו משפט צבאי?

    המשפט הצבאי בישראל מבוסס על פירמידת נורמות, אשר משלבת בין חוקים "רגילים" של המדינה ובין מערכת דינים של צה"ל. פירמידת הנורמות מורכבת מ:

    • חוקי יסוד
    • חוק השיפוט הצבאי, חוק שירות ביטחון וחוק שירות מילואים
    • הוראות פיקוד עליון
    • פקודות מטכ"ל
    • הוראות כלליות.

    עבירות שמבוצעות על ידי חיילי צה"ל נידונות בבתי דין צבאיים, זאת לפי חוק השיפוט הצבאי.

    חברי המותב בבתי דין צבאיים הם קצינים משפטנים וכן קצינים נוספים שהוסמכו לשבת במותב בתי דין צבאיים, אך אין להם השכלה משפטית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יש לציין שפרט לבתי הדין הצבאיים, קיימות ערכאות שיפוטיות נוספות בצה"ל. חיילים יכולים להישפט בהליך משמעתי.

      כלומר, העבירות שביצעו החיילים מטופלות על ידי היחידה הספציפית. לרוב מדובר בעבירות שאינן פליליות. החיילים נשפטים בפני קצין שיפוט – קצין שדרגתו סגן, או דרגה בכירה יותר,

      שהפרקליט הצבאי הראשי, או קצין אחר באישור של הפרקליט הצבאי הראשי, הסמיכו אותו להיות קצין שיפוט.

      על החייל להיכנס למשפט בליווי חייל נוסף, ועל החייל הנוסף לנכוח במשפט לכל אורכו. אם החייל הנשפט נמצא אשם, על הקצין להעניש אותו (על ידי נזיפה, נזיפה חמורה, ריתוק לבסיס, ימי מחבוש, קנס או התראה).

      מערכת המשפט הצבאית מתנהלת לפי היררכיה

      אחד ההבדלים הבולטים בין משפט צבאי לבין משפט רגיל הוא נושא ההיררכיה. אמנם, הן במערכת המשפט הצבאית והן במערכת המשפט האזרחית קיימת היררכיה,

      אך ההתייחסויות להיררכיה מצד שתי מערכות משפט אלה, שונות לחלוטין זו מזו.

      צה"ל, בשונה מהאזרחות, היא מערכת שלא יכולה להתקיים ללא היררכיה ומשמעת. כל דרג בצבא נשפט לפי שרשרת הפיקוד וחומרת המעשה שלכאורה ביצע.

      ישנם לא מעט משפטים צבאיים שמתנהלים על ידי היחידה הספציפית של החייל שלכאורה ביצע את העבירה, ולא על ידי בית דין צבאי.

      לעומת זאת, באזרחות, קשה לומר שיש היררכיה ודרגות, ושאדם מסוים הוא בכיר יותר מאדם אחר. לכן, לתפקידו/מקצועו של האדם, אין השפעה על האופן שבו יתנהל המשפט שלו.

      מערכת המשפט הצבאית מתבססת על דיני הצבא והביטחון

      מערכת המשפט הצבאית, בשונה ממערכת המשפט האזרחית, מתבססת על דיני הצבא והביטחון. לכן, למשל, כאשר בוחרים עורך דין לייצוג בבית דין צבאי, חשוב שעורך הדין יהיה בעל התמחות מיוחדת בדיני הצבא והביטחון,

      יכיר לעומק את כל חוקי הצבא ופקודותיו, ויידע כיצד מתנהלת מערכת המשפט הצבאית וכיצד כל חייל צריך להתנהל מולה על מנת להשיג את מבוקשו.

      פקודות וחוקי הצבא שונים מאוד מסדרי הדין האזרחי, ולכן עבודתו של עורך דין שאינו בעל התמחות בדיני הצבא והביטחון, אינה יעילה בייצוג חייל מול גורמים צבאיים.

      לא רק עורכי הדין במערכת המשפט הצבאית שונים מעורכי הדין במערכת המשפט האזרחית, אלא גם השופטים.

      כל השופטים במערכת המשפט האזרחית הם בעלי השכלה משפטית, כלומר בעלי תואר ראשון במשפטים או אפילו תואר שני ו/או שלישי, הם מוסמכים כעורכי דין וככל הנראה עבדו זמן מה ככאלה.

      לעומת זאת, במותב בתי דין צבאיים, מוסמכים, כאמור, לשבת גם קצינים שאין להם השכלה משפטית.

      כמו כן, עקב העובדה שמערכת המשפט הצבאית מתבססת על דיני הצבא והביטחון, ישנם נושאים שנידונים במערכת זו אך לא במערכת המשפט האזרחית, כמו סירוב פקודה, טוהר הנשק, נפקדות וכדומה.

      מעצר צבאי ומעצר אזרחי

      משטרת ישראל מורשית להחזיק אדם במעצר אזרחי, לכל היותר 24 שעות בטרם הוא מובא להארכת מעצר בפני שופט. במערכת הצבאית, יש סמכות לעשות זאת 48 שעות לכל היותר – פי שניים ממה שמותר במערכת האזרחית.

      כמו כן, מערכת המשפט הצבאית מאשרת מעצרים והארכת מעצרים ביתר קלות ובתדירות גבוהה יותר ממערכת המשפט האזרחית.

      לכן, כאשר מדובר במעצר צבאי, יש חשיבות גדולה יותר לפנות לעורך דין המתמחה בדיוני מעצר (צבאיים) מוקדם ככל האפשר.

      מהו משפט צבאי ומה ההבדל בינו לבין משפט רגיל

      העונשים במשפט הצבאי ובמשפט האזרחי

      אם חייל בשירות סדיר או בשירות קבע, וכן חייל בשירות מילואים פעיל, מבצע עבירה, הוא כפוף קודם כל למערכת המשפט הצבאית. חייל בשירות סדיר כפוף למערכת המשפט הצבאית גם אם הוא מבצע עבירה שלא במסגרת הצבא אלא במהלך חופשה.

      מכיוון שכאמור, המערכת הצבאית לא יכולה להתקיים ללא משמעת, ישנן עבירות שמערכת המשפט הצבאית מתייחסת אליהן באופן חמור הרבה יותר מאשר מערכת המשפט הצבאית, למשל, עבירות סמים.

      אזרח שנתפס מעשן קנאביס לא צפוי לעונש, לבטח לא לעונש חמור, בעוד שחייל שנתפס בפעולה זו צפוי לעונש חמור ביותר, ואפילו למצוא את עצמו בכלא הצבאי.

      בנוסף, גם סוגי העונשים במשפט הצבאי שונים מאלו שבמשפט האזרחי. למשל, אחד העונשים הנפוצים במשפט הצבאי הוא הורדה בדרגה. באזרחות, כאמור, אין דרגות, ומכאן שמדובר בעונש שלא יכול להתקיים במשפט האזרחי.

      גם ריתוק הוא עונש שנפוץ מאוד במשפט הצבאי אך לא קיים במשפט האזרחי.

      מה בכל זאת משותף למשפט הצבאי ולמשפט האזרחי?

      ממאמר זה ניתן ללמוד שהמשפט הצבאי והמשפט האזרחי שונים מאוד זה מזה. עם זאת, אין הדבר אומר שאין שום דבר משותף בין השניים.

      ישנם נושאים שנידונים גם במשפט הצבאי וגם במשפט האזרחי. למשל עבירות מין, תאונות דרכים, אלימות ועוד.

      הסיבה לכך שחיילים המעורבים באירועים שכאלה נשפטים על פי הדין הצבאי ולא על פי המשפט האזרחי, היא שכאמור, כל חייל, מהיותו כזה, כפוף קודם כל למערכת המשפט הצבאית.

      עם זאת, מכיוון שישנן עבירות שהמשפט הצבאי רואה יותר בחומרה מאשר המשפט האזרחי, חייל יכול לקבל עונש מסוים בעוד שאם היה מבצע עבירה זו כאזרח, העונש שהיה מקבל היה שונה לחלוטין, וככל הנראה הרבה פחות חמור.

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף