Lawcast_MainPic משפט צבאי
Lawcast_MainPic משפט צבאי
פנייה לייעוץ אישי



    15 חודשי מאסר לחייל שסחר במאות גרמים של קנאביס

    החייל נאשם בכך שסחר בסם מסוכן מסוג קנאביס יחד עם אדם נוסף, כאשר אחד מלקוחותיהם התברר כסוכן חשאי שפעל מטעם המשטרה הצבאית החוקרת. במסגרת העסקאות מול הסוכן החשאי, מכר לו הנאשם סם מסוג קנאביס ב- 4 הזדמנויות, במשקל כולל של מאות גרמים ובתמורה לאלפי שקלים.

    15 חודשי מאסר לחייל שסחר במאות גרמים של קנאביס

    במהלך משפטו של הנאשם, נערך גישור פלילי שבמהלכו הגיעו הצדדים – התביעה מצד אחד ובאת כוחו של הנאשם מן הצד השני – להסדר טיעון הכולל הסכמה לגבי היקף העונש ורכיביו. בית הדין הצבאי אימץ את ההסדר שהציגו הצדדים, תוך התייחסות לנסיבות חייו של הנאשם.

    תוכן עניינים

    סחר בסמים במהלך הליך שילוב שנועד להשאירו בשירות צבאי

    שירותו הצבאי של החייל אופיין עוד מראשיתו בהיעדרויות רבות מן השירות, אשר בגינן הועמד לדין משמעתי. לאור ריבוי היעדרויותיו, שולב החייל בהליך שנועד למנוע את נשירתו מהצבא. בעוד הוא מצוי בהליך זה, ביצע הנאשם עסקאות סמים מול סוכן סמוי שהופעל על ידי מצ"ח.

    את העסקאות מול הסוכן, ביצע הנאשם יחד עם אדם נוסף אשר גם כן הועמד לדין במסגרת הליך נפרד. בסך הכל ביצע הנאשם 4 עסקאות סחר בסם, על פי החלוקה הבאה:

    1. מכירת 24 גרם נטו של קנאביס תמורת 400 ₪.
    2. מכירת 195 גרם נטו של קנאביס תמורת 2,000 ₪.
    3. מכירת 239 גרם נטו של קנאביס תמורת 5,000 ₪.
    4. מכירת 285 גרם נטו של קנאביס תמורת 5,000 ₪.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כמו כן, מהראיות שנאספו נגד הנאשם עלה כי הוא ביצע שימוש בסם מסוג קנאביס ב- 55 הזדמנויות וזאת בנסיבות אזרחיות.

      ראוי לציין כי בשונה ממדיניות האכיפה של שימוש בקנאביס הנהוגה כלפי אזרחים, נוקט הצבא באכיפה עיקשת כנגד חיילים אשר עושים עבירות סמים בצבא, וזאת אף ביחס לעבירות של שימוש בסם לצריכה עצמית ואף אם השימוש נעשה במסגרת חופשה או בילוי חברתי.

      הנאשם הודה במסגרת הסדר שכלל את תיקון כתב האישום בעבירות הסחר והשימוש בסמים, ואליהם צירף תיק פלילי נוסף שהתנהל כנגדו בגין היעדרות מן השירות לפרק זמן של מעל 8 חודשים רצופים. הודאתו התקבלה לאחר הליך גישור בו נשמעו טענות הצדדים בפני שופט מגשר, הליך שבסופו הגיעו הצדדים לכדי פשרה בדבר העונש שיוטל על החייל.

      בית הדין אימץ את הסדר הטיעון אף שסבר כי הוא מקל

      הצדדים הציגו בפני בית הדין הסדר שלפיו יוטלו על הנאשם 15 חודשי מאסר, לצד הטלת מאסרים מותנים, פסילת רישיון נהיגה וקנס בסך 8,000 ₪. במסגרת טיעוני ההגנה לעונש, הוצגו בפני בית הדין מסמכים המצביעים על נסיבות חיים קשות אשר היוו את הגרום העיקרי להיעדרויותיו מן השירות.

      כמו כן, הוצגו על ידי ההגנה מסמכים רפואיים מטעם מערך בריאות הנפש בצבא, שמהם עלה כי הנאשם סובל מקושי נפשי אשר הצריך מתן טיפול תרופתי. מכלול המסמכים אשר הוצגו על ידי ההגנה, נועדו להצדיק את הסדר הטיעון אשר נחשב ככזה אשר מקל במידת מה עם הנאשם.

      במסגרת גזר הדין, עמד הרכב השופטים של בית הדין הצבאי במחוז הדרום, על החומרה הרבה הנובעת ממעשיו של הנאשם, הן לאור הכמות הגדולה בה סחר והן לאור מספר העסקאות שביצע. יחד עם זאת, ציין בית הדין את נסיבותיו האישיות כגורם המצדיק הקלה עמו ובשקלול כלל הנתונים, מצא לנכון לכבד את ההסדר חרף היותו מקל.

      גישור פלילי הוא אמצעי מיטבי לשם סיום ההליך פלילי בהסדר בין הצדדים

      בית הדין ציין במסגרת גזר הדין את העובדה כי בתיק נערך הליך גישור. מדובר בהליך בעל אפקטיביות רבה לטובת קירוב הצדדים להליך – התביעה מצד אחד וההגנה מן הצד השני – לכדי הסכמות הנוגעות לענישה ולנוסח כתב האישום.

      הסכמות אלו חוסכות זמן שיפוטי רב ומגלמות בתוכן מתן משקל הן לנסיבות לקולה והן לנסיבות לחומרה ללא צורך בשמיעת עדים, ופעמים רבות מאפשרות את סיום ההליך בצורה אידיאלית עבור הנאשם.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו דרום (מחוזי) 176/21 התובע הצבאי נ' אגנטנקו

      באתר משפט צבאי Lawcast תוכן משפטי העוסק בזכויות חיילים בצבא, חקירות מצ"ח, עבירות סמים בצבא ועוד. יחד עם זאת, מאחר שמידע משפטי מטבעו מתישן ומשתנה, על הקורא לקחת בחשבון המידע באתר אינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין צבאי. המסתמך על האמור באתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8054051 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף